Gå till innehåll

KH-testvätska i vattnet...


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Vi alla gör misstag, tydligen, och här kommer en liten fråga efter att jag själv varit mycket klumpig...

Testade KH, och när jag var klar så spillde jag ut en del av en av vätskorna (Saliferts kit, flaska med bara KH på, PA1104337), varav 95 procent hamnade utanför sumpen, men jag misstänker att lite hamnade i sumpen. (skummaren indikerade på det) Var snabb som attan på att stänga av retur och avrinning för att hindra att något hamnade i displayen, men man vet ju aldrig.

Skummaren skummade över kraftigt direkt, men har nu återgått till att skumma normalt.

Ingenting i displayen verkar påverkat, utan ser ut precis som innan.

Aktivt kol (månadskol) är i redan sedan tidigare.

Vet någon vad det är som är i den flaskan?

Så vad gör jag nu?

Bara att byta en del vatten, och hoppas på det bästa?

Suck... Ibland blir man trött på sig själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat runt lite på nätet medan RO görs, verkar som att det är KH reagensen jag spillt, och den verkar i andra kit bestå av Etanol (ca 50%), vatten (ca 50%) samt "Bromocresol Green" en PH indikator som "kan orsaka irritation vid kontakt, undvik ögonkontakt" (under 0.1%)

Hittar inget om just saliferts kit, men det luktar alkohol i alla fall, så den lär stämma.

Så vad trors? -ger upp-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter jag med mitt rabblande efter ytterligare tankar...

om vi säger att jag fick i 5ml (absoluta max eftersom så lite spilldes) så skulle det innebära 0.005 ml "Bromocresol Green" Som jag antar är det enda farliga (alkohol doseras ju frivilligt ibland, och destillerat vatten lär inte vara några problem)

I mitt kar skulle det innebära att 1/30 000 000 "Bromocresol Green" hamnade i vattnet... Det borde inte vara någon fara?

Om jag dessutom byter en del av vattnet som är i sumpen mot färskt (ca 20-25% kan jag byta direkt) så borde det späs ut ytterligare, och vara på en bråkdel av det tidigare värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när 20% av vattnet i sumpen är utbytt, och vattenflödet mellan sump och DT åter flödar, så vet jag inte riktigt vad analysen blir, då jag märkte lite underliga saker redan innan, och det är oförändrat hittills. Alla lägre djur mår prima vad jag kan se, korallerna för det mesta dålig PE, men inget mer än så, det var även dålig PE av någon annan anledning innan också... Så det kan likväl bero på det. Fiskarna ser helt oberörda ut, simmar och är lika aktiva som vanligt.

Får se hur det förändras under natten, och om PE'n återkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkig olycka men om det var så lite så hade jag nog inte oroat mig. Det är nog inget farligt om det är en så liten mängd som du befarar. Det späds ju ut något otroligt i din vattenmängd, det är ju inget nervgift som väl är :-) isf hade det nog suttit tydligare varningar på flaskorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkig olycka men om det var så lite så hade jag nog inte oroat mig. Det är nog inget farligt om det är en så liten mängd som du befarar. Det späds ju ut något otroligt i din vattenmängd, det är ju inget nervgift som väl är :-) isf hade det nog suttit tydligare varningar på flaskorna.

Jo man får ju hoppas att inget tar skada, och som du säger så är det en väldigt liten mängd av det "reaktiva ämnet" vilket knappast borde påverka någonting. Men det är bättre att vara på den säkra sidan :) Blev bara lite jobbigt där i början när jag inte hittade vad flaskan innehöll :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...