Gå till innehåll

Frågor om nya invånare. Vad funkar och vad funkar inte?


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hej alla experter. Jag har lite planer att åka några mil för att köpa lite nya invånare till mitt 580 liter akvarium. Men jag är lite rädd för att jag ska bli ivrig och förköp mig med fiskar som inte funkar tillsammans. Så jag tänkte att jag frågar om lite tips här först.

Fiskar som jag har i nu är:

3st clowner

2st banggai-kardinaler

1st gulfenad frökenfisk

1st salarias

1st dvärgkejsare ("becolor" någonting)

1st gul kirurg

+ en putsarräka, lite eremiter och sniglar, och lite mjukkoraller.

De fiskar jag fastnat för nu när jag kollat runt lite är elddvärgkejsare och palettkirurger.

Men hur är det med kejsare? Är de snälla mot varandra? Den jag har nu är väldigt snäll mot mina mjukkoraller, brukar de va det? Eller har jag bara tur?

Sen har vi palettkirurgen som jag är mest osäker på. Går dom att ha med min gula kirurg? Och med resten av mina invånare? Är de jätte svåra att ha? Hur stor plats behöver dom? Hur är temperamentet på dessa fiskar?

Vad tror ni? Blir det för mycket fisk i eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft en palett sedan jag började hobbyn (5 år kanske snart?!) och den är inte större än 15 cm. dock matar jag väldigt sparsamt (troligen svälter jag mina fiskar !...)

den är jättesnäll mot alla fiskar nya fiskar!

dock blev det problem för ca 1 - 2 år sedan, när jag hade 2st (båda har jag haft sedan uppstart). de hade var sin sida av karet, men när den ena hoppade ner i ytavrinningen blev det väldigt mycket slagsmål och jag var tvungen att sälja den ena...

lite OT.... -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar ni alltså att man kan ha 2st paletter? Jag som fått för mig att kirurger är väldigt aggressiva mot varandra?

jag hade det i kanske 3 år utan problem. dock måste de läggas i samtidigt och vara i samma storlek (mina var som en 5-krona)!

dock inget jag rekommenderar att du gör, som du kanske kan förstå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...