Gå till innehåll

Ny typ av plattmask?


Johan

Rekommenderade inlägg

Dessa testade jag med flatworm exit på, och efter ca 20min var de döda, dock använde jag 4droppar(skall användas till 30l enligt bruksanvisning) i ca 40ml vatten, är det då ens värt att testa det i karet eller?

för ett år sedan hade planaria och då körde jag med flwex och fick ett cyano utbrott, därför är hag lite kluven, men om det funkar kan det vara värt ett cyan utbrott

är det välväxta planaria eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag doppat min högrisk sps millie, valida och tricolor,

sedan doppade mina senaste tillskott, totalt 9st koraller.

och resultatet blev 0 inte en enda mask!

är detta normal? 7dygn mellan doppningarna och inga maskar?

sög upp en med pipett från en av mina ricordeor, det var den enda som hittades!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte 100, har alltid trott att den som heter A.Valida brukar kallas "tricolor" Nu var det ju inte detta tråden handlar om sorry, men har sett så många gånger att de omnämns som valida och tricolor, och för mig så är det samma korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag doppat min högrisk sps millie, valida och tricolor,

sedan doppade mina senaste tillskott, totalt 9st koraller.

och resultatet blev 0 inte en enda mask!

är detta normal? 7dygn mellan doppningarna och inga maskar?

sög upp en med pipett från en av mina ricordeor, det var den enda som hittades!

Hur många gånger har du doppat? Jag slutade hitta mask på tredje doppet men har man tur och blåser av dem ordentligt så kan man få bort dem på första försöket också. Glöm inte att leta noggrant efter äggen och skrapa bort dem eller limma över dem ifall du hittar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte 100, har alltid trott att den som heter A.Valida brukar kallas "tricolor" Nu var det ju inte detta tråden handlar om sorry, men har sett så många gånger att de omnämns som valida och tricolor, och för mig så är det samma korall.

Jag utgår från reeflex! Där är det 2 skilda former av acropora!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många gånger har du doppat? Jag slutade hitta mask på tredje doppet men har man tur och blåser av dem ordentligt så kan man få bort dem på första försöket också. Glöm inte att leta noggrant efter äggen och skrapa bort dem eller limma över dem ifall du hittar

Ja! Jag gjorde det väldigt ordentligt förra doppet, putsade med tandborste rund sten/fraggplugg

använde mig av förstoringsglas men hittade inga ägg denna gång,

tror nu att det är någon typ av lps relaterad plattmask, och att förra gången var det så många att de hade börjat krypa upp på sps av utrymmes själ?

ska doppa euphyllierna nästa helg, och se om de är kvar där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4e doppet avklarat!

denna gång soprent på mask sps,lps

dock efter doppet upptäcktes en liten rackare på en av mina ricordeor! Denna avlägsnades med pipett!

hittar inga bitmärken, ägg, det verkar som om denna typ bara lever på korallerna och äter inte av dem som tex aefw!

som ni ser på bilderna, liknar den väldigt mycket en aefw men med ett undantag den har en tudelad bak medans en aefw är helt rund!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...