Gå till innehåll

Tips på billig LED till 140l-kub


ChristianA

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har försökt hitta en bra belysning till min kub men som nybörjare så är det rätt knepigt att veta vad jag egentligen behöver. Hoppas därför på att ni skulle kunna hjälpa mig! :)

Akvariumet har måtten 55x55x55cm och i korallväg har jag LPS'er, knappar och diverse mjukisar. Jag har även några SPS'er; seriatopora, stylophora milka samt lite flakväxande montipora. I dagsläget har jag en 150w metallhalogenramp som följde med akvariumet men jag är inte nöjd med den. Ljuset är vitt och rätt tråkigt med för lite blått för att ta fram alla häftiga färger på korallerna. Saknar även att kunna ha ett schema med varierande färg och styrka på ljuset beroende på tid på dagen. Dessutom vet jag inte när lampan byttes senast och skulle tro att det definitivt är dags att göra det. Tänkte därför att det vore roligare att lägga pengarna på en LED-ramp istället!

Tyvärr är jag student och har tight budget och vill helst lägga runt 2000kr. Det jag funderat på är en begagnad Maxspect razor 120w. Har även kikat lite på Kina-LED's men här är jag väldigt vilsen, jättesvårt att veta vad som faktiskt är något att ha och vad som är skräp. Bygga själv är ju en tanke men jag har aldrig gjort något liknande och aldrig lött förut. Om det finns någon steg för steg-beskrivning skulle jag nog kunna klara av det dock.

Så sammanfattningsvis: :)

Jag söker:

  • Styrbar LED-ramp

För:

  • LPS och lättare SPS

Till:

  • 55cm-kub

Budget:

  • Runt 2000kr

Vore jättetacksam om ni kunde hjälpa mig med lite förslag.

Mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många av kinaramperna ger ett ok ljus men saknar ofta avancerad styrning. Du kan ju styra kanalerna med timers... men att öka ljuset gradvis saknas oftast.

En beg maxspect ramp skulle jag nog kört på isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen! Lönar sig kanske att försöka få tag på en Razor, då vet man ju att man får det man förväntar sig. Funderar på watten, 120W känns spontant som lite mycket medan deras nano på 60 känns för liten. Är ju förstås inte dumt att ha lite extra kapacitet och köra lite nerdimmat men finns det någon annan tillverkare jag missat som man skulle kunna kika på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen! Lönar sig kanske att försöka få tag på en Razor, då vet man ju att man får det man förväntar sig. Funderar på watten, 120W känns spontant som lite mycket medan deras nano på 60 känns för liten. Är ju förstås inte dumt att ha lite extra kapacitet och köra lite nerdimmat men finns det någon annan tillverkare jag missat som man skulle kunna kika på?

Aqua Illumination är ju en bra ramp, men du lär behöva hitta en begagnad för att hamna inom din budget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ecotech har ju sin Radion. De brukar väl gå för 2500 begagnade cirka...

Du har Zetlight, tror den rampen ligger på ca 3500 ny... inte sett några beg. Ute än dock...

Sen finns det ju mängder fler, men prislappen blir bara större å större ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns rätt tomt på rätt sida (sniksidan ;) ) av 2000, finns det inga ok ramper där nere? Egentligen brukar ju även en begagnad razor ligga över så kommer nog tvingas spräcka budgeten hur jag än gör men va fasen, studielånet har ju nyligen höjts så det är ju bara att köra!

Tack så mycket för tipsen. Ska hålla ögonen öppna och se om det dyker upp något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är ju rätt coolt wrang! Helt klart intressant! Om jag fattar det rätt så kan man med Storm controllern sätta scheman så man får solnedgångar och allt roligt man kan tänkas vilja ha? Skulle gå på 300$ utan frakt inräknat vilket blir typ samma som en begagnad av någon av tidigare nämnda ramper. Det vore rätt skönt att slippa vänta på att en begagnad dyker upp men frågan är om det kanske vore värt det. Har ju egentligen ingen anledning att vara otålig.

Uppskattar er hjälp väldigt mycket! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kessil a360we är jävligt snygg och passar väldigt bra över kuber. Dom kostar ju 3600 ny så om man hittar en begagnad borde den ju ligga inom din budget. Den har ju inte alla fina funktioner som Radion har men skimret är oslagbart. Om du sen får över pengar så finns det ju en kontroll för 1500.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kessil verkar nice! Aldrig sett en i verkligheten men av youtube-videos att döma har den ju som du säger ett riktigt snyggt skimmer! Väldigt trevlig design också. :)

Har blivit allt mer intresserad av DIY, verkar ju gå att bygga rätt bra grejer utan att det är varken för svårt eller särskilt dyrt. Skulle ju kunna vara ett ganska kul projekt om inte annat!

Tack alla för hjälpen, många bra förslag. Nu har jag en del att hålla utkik efter på köp & sälj-sidorna! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...