Gå till innehåll

Hur många KWh förbrukar ditt akvarium per månad?


Jaken

Hur många KWh drar ditt akvarium i månaden  

46 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Då jag nyss inhandlat en el-mätare för att få reda på vad akvariet drar i månaden så är jag intresserad av hur mycket el era akvarium förbrukar i månaden. Då det är svårt att veta tex hur mycket en pulserande streamer drar så var el-mätaren till stor hjälp.

Då vi alla betalar olika i prisdjungeln på elmarknaden så säger inte kostnaden man har i el på akvariet så mycket därför har jag valt att göra omröstningen i KWh.

Men skriv gärna vad ditt akvarium kostar på en månad.

Mitt akvarium drar dagtid 380-400 W och nattetid 200-220 W

På ett dygn drar det 6,97 KWh och en månad 209 KWh

Jag betalar 0,83 kr/KWh med ett bundet elpris på Vattenfall detta ger en dygnskostnad på 5,80:- och en månadskostnad på 174:-

Elmätaren jag använde:

http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=BD29E59408774DF897F66D8F998B600B214931&CatPath=Eq0q112q192q547&IsCampaign=N&WAGID=17825&NoCache=2005%2D11%2D11+17%3A51%3A28

Hur mycket el drar era akvarium i månaden?

Här är en länk som hjälper att räkna:

http://www.reefcentral.com/calc/tank_elec_calc.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en likadan men har dock inte kopplat in den ännu, jag måste kolla upp vad jag betalar innan jag kan säga vad det kostar, men det kvittar ju, smakar det så kostar det. ;)

Jag ringde bara och frågare. 83 öre med alla avgifter och moms och skit. Men det kanske är svårare att få ett pris om man har rörligt elpris.

Men man kan räkna på 1 krona/kwh så vet man ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte effektivt trots en stor nominell förbrukning på 1700Kwh så har jag värmeåtervinning i huset via kylaren (har elvärme) i stället för att vädra ut.

Jag spar många tusen om året på detta. Vilket gjorde att investeringen var betald på 2 år och därefter vinst. Akv. har nu gått i 10 år. Jag kan rek. detta om man har eget hus även oljeförbrukningen borde ju minska.

Utan återvinning så kostade akv. i el (0,56/Kwh högförbrukningtaxa) c:a 20 000 per år men nu ligger tot. förbrukningen i huset så att en obetydlig ökning av el. har skett. Kanse betalar jag 6 tusen extra som är energiförlust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Då jag nyss inhandlat en el-mätare för att få reda på vad akvariet drar i månaden så är jag intresserad av hur mycket el era akvarium förbrukar i månaden. Då det är svårt att veta tex hur mycket en pulserande streamer drar så var el-mätaren till stor hjälp.

Då vi alla betalar olika i prisdjungeln på elmarknaden så säger inte kostnaden man har i el på akvariet så mycket därför har jag valt att göra omröstningen i KWh.

Men skriv gärna vad ditt akvarium kostar på en månad.

Mitt akvarium drar dagtid 380-400 W och nattetid 200-220 W

På ett dygn drar det 6,97 KWh och en månad 209 KWh

Jag betalar 0,83 kr/KWh med ett bundet elpris på Vattenfall detta ger en dygnskostnad på 5,80:- och en månadskostnad på 174:-

Elmätaren jag använde:

http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=BD29E59408774DF897F66D8F998B600B214931&CatPath=Eq0q112q192q547&IsCampaign=N&WAGID=17825&NoCache=2005%2D11%2D11+17%3A51%3A28

Hur mycket el drar era akvarium i månaden?

Här är en länk som hjälper att räkna:

http://www.reefcentral.com/calc/tank_elec_calc.php

Uppdatering:

Så nu har det gått över ett år sedan jag satte i min elmätare från Classe. Akvariets elförbrukning var varierat under året som gått. Har bytt pumpar lite och bara kört mitt UV under korta perioder. Belysningstiderna är inte heller samma sommartid som vintertid. Allt detta gör det normalt svårt att uppskatta hur mycket man egentligen betalar i el för akvariet under ett år. Men tack vara elmätaren vet jag nu.

För tillfället så drar akvariet cirka 300 Watt dagtid.

Mätaren står på följande:

9280 timmar = 387 dagar.

2338 kWh har akvariet alltså förbrukat på lite mer än ett år.

Så runt 2000 kronor per år kostar mitt akvarium mig i elförbrukning per år.

------------------------

*Edit

Ser att gamla länken till Classe är död.

Här är en ny länkt till elmätaren.

323760_X_2005-10-13_075527_107.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte effektivt trots en stor nominell förbrukning på 1700Kwh så har jag värmeåtervinning i huset via kylaren (har elvärme) i stället för att vädra ut.

Jag spar många tusen om året på detta. Vilket gjorde att investeringen var betald på 2 år och därefter vinst. Akv. har nu gått i 10 år. Jag kan rek. detta om man har eget hus även oljeförbrukningen borde ju minska.

Utan återvinning så kostade akv. i el (0,56/Kwh högförbrukningtaxa) c:a 20 000 per år men nu ligger tot. förbrukningen i huset så att en obetydlig ökning av el. har skett. Kanse betalar jag 6 tusen extra som är energiförlust.

Skulle vara kul med en mer ingående förklaring hur värmeåterviningen ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...