Gå till innehåll

Calulerpa??


robert

Rekommenderade inlägg

För- är väll att de tar upp ämnen som phosfat i karet

Nackdelar - Krashar dom så kan hela karet krasha och man får en "förgiftning" i karet med all skit som den samlat på sig

Växer gör den allt men man får hålla efter den och skörda allt eftersom

Kirurger kan äta upp den har hört både och

Min har vuxit upp från den färska LS:en som jag köpte har lite här å var i karet men skall plocka bort lite

se skilladen på dessa bilder och till höger i mitt akvarium och högst upp till vänster

20051024_akvariet.jpg

20051024

2 veckor senare

20051111_akvariet.jpg

20051111

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt, finns det någon i detta långa land som kan tänka sig att skicka Caulpera till mig.

skulle vara kul och testa med lite olika sorter . har kirurger och kejsare,men dom äter kanske inte alla sorter? någon som vet någon säker sort????

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag odlar Caolerpa i sumpen med omvänd belysning. Utmärkt! Skördar och slänger c:a 1kg / mån. Om du vill ha C skicka LÄMPLIG förpackning med returporto, så får du gratis.

Ingvar Hellmalm, E. Ahlgrensg. 27 242 31 Hörby

kanon, kommer paket inom kort!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

caulerpa ÄR kanon om det används på rätt sätt, dvs i sumpen med omvänd eller kanske ännu hellre 24/7 belysning, och skördas regelbundet med 2-3-4 veckors mellanrum.

Om din caulerpa kraschar, så skulle du ha gallrat förra veckan!

föklara gärna vad du menar med omvänd belysning??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att man bara kör ljuset på natten över calulerpan

köra med blåljus eller vanligt dagljus?? tänkte ha i sumpen, det mesta iallafall.

du som har i akvariet har du månljus på natten eller??

ni som kör i sumpen! hur har ni det ? på sten eller ? växer det fast lika lätt som koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpan fäster i allt och som vanlig grönalg med vanlig klorofyll växer de bäst under dagsljusrör. Olika Caulerpa sorter behöver olika mycket ljus men ett eller helst två lysrör till ett hundraliterskar räcker för de flesta sorter. Bleknar det som skuggas är det väl litet ljus där. Då får man antingen rensa eller öka ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...