robert Postat 11 november 2005 Postat 11 november 2005 vad är det för , för och nackdelar??det är ju snyggt i normala mängder, växer det över hela karet som ogräs? kan man ha det med kirurger??Tack på förhand Robert Citera
wrang Postat 11 november 2005 Postat 11 november 2005 För- är väll att de tar upp ämnen som phosfat i karetNackdelar - Krashar dom så kan hela karet krasha och man får en "förgiftning" i karet med all skit som den samlat på sigVäxer gör den allt men man får hålla efter den och skörda allt eftersomKirurger kan äta upp den har hört både ochMin har vuxit upp från den färska LS:en som jag köpte har lite här å var i karet men skall plocka bort litese skilladen på dessa bilder och till höger i mitt akvarium och högst upp till vänster200510242 veckor senare20051111 Citera
robert Postat 11 november 2005 Författare Postat 11 november 2005 snyggt, finns det någon i detta långa land som kan tänka sig att skicka Caulpera till mig.skulle vara kul och testa med lite olika sorter . har kirurger och kejsare,men dom äter kanske inte alla sorter? någon som vet någon säker sort????Mvh Robert Citera
Ingvar Hellmalm Postat 11 november 2005 Postat 11 november 2005 Jag odlar Caolerpa i sumpen med omvänd belysning. Utmärkt! Skördar och slänger c:a 1kg / mån. Om du vill ha C skicka LÄMPLIG förpackning med returporto, så får du gratis. Ingvar Hellmalm, E. Ahlgrensg. 27 242 31 Hörby Citera
robert Postat 11 november 2005 Författare Postat 11 november 2005 Jag odlar Caolerpa i sumpen med omvänd belysning. Utmärkt! Skördar och slänger c:a 1kg / mån. Om du vill ha C skicka LÄMPLIG förpackning med returporto, så får du gratis. Ingvar Hellmalm, E. Ahlgrensg. 27 242 31 Hörbykanon, kommer paket inom kort!! Citera
wrang Postat 11 november 2005 Postat 11 november 2005 Jag kan skicka lite jag medFå jag din adress via PM så lägger jag det på posten Citera
acuario Postat 11 november 2005 Postat 11 november 2005 Hehe... värst vad ivriga ni är att bli av med pesten. Citera
greger Postat 12 november 2005 Postat 12 november 2005 caulerpa ÄR kanon om det används på rätt sätt, dvs i sumpen med omvänd eller kanske ännu hellre 24/7 belysning, och skördas regelbundet med 2-3-4 veckors mellanrum.Om din caulerpa kraschar, så skulle du ha gallrat förra veckan! Citera
robert Postat 12 november 2005 Författare Postat 12 november 2005 caulerpa ÄR kanon om det används på rätt sätt, dvs i sumpen med omvänd eller kanske ännu hellre 24/7 belysning, och skördas regelbundet med 2-3-4 veckors mellanrum.Om din caulerpa kraschar, så skulle du ha gallrat förra veckan!föklara gärna vad du menar med omvänd belysning?? Citera
wrang Postat 12 november 2005 Postat 12 november 2005 föklara gärna vad du menar med omvänd belysning??Att man bara kör ljuset på natten över calulerpan Citera
robert Postat 12 november 2005 Författare Postat 12 november 2005 Att man bara kör ljuset på natten över calulerpanköra med blåljus eller vanligt dagljus?? tänkte ha i sumpen, det mesta iallafall.du som har i akvariet har du månljus på natten eller??ni som kör i sumpen! hur har ni det ? på sten eller ? växer det fast lika lätt som koraller? Citera
Ingvar Hellmalm Postat 12 november 2005 Postat 12 november 2005 Ganska djupt sandskickt, mkt levande sten, 12500K MH lampa som går 15 tim/dygn. Calulerpan växer både i sanden och på stenarna. Skördas var 3-5vman ser när det är dags. Citera
stigigemla Postat 12 november 2005 Postat 12 november 2005 Caulerpan fäster i allt och som vanlig grönalg med vanlig klorofyll växer de bäst under dagsljusrör. Olika Caulerpa sorter behöver olika mycket ljus men ett eller helst två lysrör till ett hundraliterskar räcker för de flesta sorter. Bleknar det som skuggas är det väl litet ljus där. Då får man antingen rensa eller öka ljuset. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.