Gå till innehåll

hur länge utan ljus


hippo

Rekommenderade inlägg

Koraller typ Acropora klarar 48-72 tim.

Koraller typ E. disa med djupa kryptor klarar mycket mer.(dock ej nyttigt) Jag har själv varit importör och till min stora överraskning fått erfara att en disa som jag trodde var död sedan länge och skelettet blev liggande kom igen efter 6 mån! Släng aldrig ett skellet av dessa arter låt dom ligga i akvariet. I de djupa kryptorna kan polyper överleva länge.

Kritisk vid transport är därimot syre. Numera transporteras de flesta utan vatten insvepta i vått tidningspapper och med syrgas i påsen. Även temp. är kritisk bör ej gå under 18C då dör de. ....men det är naturligtvis bäst att belysa och inte chanca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller typ Acropora klarar 48-72 tim.

Koraller typ E. disa med djupa kryptor klarar mycket mer.(dock ej nyttigt) Jag har själv varit importör och till min stora överraskning fått erfara att en disa som jag trodde var död sedan länge och skelettet blev liggande kom igen efter 6 mån! Släng aldrig ett skellet av dessa arter låt dom ligga i akvariet. I de djupa kryptorna kan polyper överleva länge.

Kritisk vid transport är därimot syre. Numera transporteras de flesta utan vatten insvepta i vått tidningspapper och med syrgas i påsen. Även temp. är kritisk bör ej gå under 18C då dör de. ....men det är naturligtvis bäst att belysa och inte chanca.

släpper inte stenkoraller ut gift när dom dör??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...