hippo Postat 12 november 2005 Dela Postat 12 november 2005 jag ska tömma karet och limma en ny ytavrinning .och tänkte förvara alla grejer i tunnor i 5-6 dagar.frågan är om korallerna klarar sig utan ljus under tiden?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 12 november 2005 Dela Postat 12 november 2005 Nej du bör ha ljus under denna tiden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 november 2005 Dela Postat 12 november 2005 innefattar "alla grejer" andra djur än koraller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 12 november 2005 Författare Dela Postat 12 november 2005 ja LS eremiter krabbor fisk sniglar och fisk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 november 2005 Dela Postat 12 november 2005 Allt som är fotosymbiotiskt (alger, koraller mm ) klarar sig 24 kanske 36 timmar utan ljus.Men inte mer! Det ser man på importerade koraller som fått gå utan ljus 36 timmar eller mer på flyget. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 13 november 2005 Dela Postat 13 november 2005 Koraller typ Acropora klarar 48-72 tim. Koraller typ E. disa med djupa kryptor klarar mycket mer.(dock ej nyttigt) Jag har själv varit importör och till min stora överraskning fått erfara att en disa som jag trodde var död sedan länge och skelettet blev liggande kom igen efter 6 mån! Släng aldrig ett skellet av dessa arter låt dom ligga i akvariet. I de djupa kryptorna kan polyper överleva länge.Kritisk vid transport är därimot syre. Numera transporteras de flesta utan vatten insvepta i vått tidningspapper och med syrgas i påsen. Även temp. är kritisk bör ej gå under 18C då dör de. ....men det är naturligtvis bäst att belysa och inte chanca. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 november 2005 Dela Postat 13 november 2005 jag tror att vattenföroreningarna blir kan bli ett ännu större problem än ljuset efter ett par dar.Då tänker jag mer på dom andra djuren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 13 november 2005 Författare Dela Postat 13 november 2005 Koraller typ Acropora klarar 48-72 tim. Koraller typ E. disa med djupa kryptor klarar mycket mer.(dock ej nyttigt) Jag har själv varit importör och till min stora överraskning fått erfara att en disa som jag trodde var död sedan länge och skelettet blev liggande kom igen efter 6 mån! Släng aldrig ett skellet av dessa arter låt dom ligga i akvariet. I de djupa kryptorna kan polyper överleva länge.Kritisk vid transport är därimot syre. Numera transporteras de flesta utan vatten insvepta i vått tidningspapper och med syrgas i påsen. Även temp. är kritisk bör ej gå under 18C då dör de. ....men det är naturligtvis bäst att belysa och inte chanca.släpper inte stenkoraller ut gift när dom dör?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.