Gå till innehåll

Tips på lämpliga invånare till nano


Stoodyear

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är helt ny på saltvatten men har i mängder av år haft sötvatten, där jag också provat det mesta.

Saltvatten är rakt av en helt ny värld, så räknar mig som total nybörjare!

Har ägnat många dagar åt att leta efter lämpliga invånare till mitt 60L kar.

Igår flyttade tillslut en Eviota bifasciata, gul clowngoby och en Putsarräka in.

Sedan innan bor där även två små eremiter. Utfodringen består av fryst artemia, levande copepods och frust cyklops.

Till frågan:

Vad skulle mer kunna vara lämpliga invånare? Är det redan tillräckligt fullt?

Hade gärna haft något litet som är aktivt framme och simmar!

Tar även gärna emot tips på lämpliga koraller som inte heller blir alltför stora i karet!

Med vänlig hälsning, Tina

post-8916-14468935732386_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla koraller kommer förr eller senare att "växa ur" ditt kar :) det är bara en fråga om tid, och omsorg såklart, när korallerna blir för stora tar man helt enkelt och fraggar bort det man inte längre får plats med. Lite beroende på vad ditt långsiktiga mål är, men jag skulle "slänga" i några trevliga och lättskötta LPS'er, samt några knappar (notis, dessa är giftiga och bör hanteras med största varsamhet) och kanske några discosoma/ricordea/rhodactis. Annars, om vill börja med något ännu lättare, men som kan bli en "plåga" senare, så kan du titta på mjukkoraller :)

Om jag var du skulle jag ha ett antal mindre gobies, du får nog i ett par fler innan det blir för trångt då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en käck liten fisk, vet du om de är svåra att få tag på i handeln?

Jaså är det så att allt kommer bli för stort!:ler: Då blev min fråga plötsligt helt onödig haha...

För en annan som ännu inte fattar riktigt, på vilket vis blir mjukkoraller en plåga? Växer de till sig och blir "överallt"? Tycker annars det finns många fina och hört att de ska vara lättskötta. Knappar är affären på väg att få in snygga så det kommer jag ha några!

Tack för tipsen!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...