Gå till innehåll

Aquascaping, tips innan jag limmar


peterj66

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har stått i förrådet och snickrat på ett aquascape till en 80x80x60 tank.

Känner mig hyfsat nöjd, men vill ändå ha lite feedback innan jag limmar de ostadigaste delarna med epoxy.

Jag har försökt tänka på att ha platser att sätta koraller på, och att hålla mig till maxhöjden 40 cm, men finns det något som ni lite erfarna scapare kan tipsa om som jag missat? Kan tillägga att jag kommer att ha fri botten ca 20 cm mellan sten och framruta. Där övergångarna är mellan stenarna tänkte jag limma småbitar för att få lite mer enhetlig look.

post-8776-14468935777969_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter. Tycker det ser fint ut. Jag har byggt och scapat grottor. En nackdel är när oönskade djur bosätter sig där t.ex. majano, dessa ytor är då svåra att behandla. Men med lite meckande och finurlighet löser sig även dessa problem :) Sen när det gäller koraller och växtmån på dessa får hänsyn tas till tilltänkta aspiranter och på vilket sätt de växer på vid inköp. Några arter växer på en sten och andra är monterade på pluggar eller skivor. Min erfarenhet är att det tillkommer ls beroende på val av koraller och för mig blev det tight med placeringen av dessa. Jag gillar också att komma åt samtliga rutor i akvariet för rengörning t.ex. Jag har ett elände i mitt då jag konstant nuddar och välter mina stenkoraller då det är tight mellan ruta och sten. Men det är bara några aspekter som du redan funderat på. Annars luftig scapning så att inget stillastående vatten uppkommer. Tycker du är på mycket god väg, jag gillar det jag ser :) Snyggt!!!

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka hålla så små byggblock jag kan utan att det blir ostadigt. Då kan jag förhoppningsvis plocka ut nån sten om jag vill stoppa dit en LS med koraller. Bra tips Andreas. Ska kolla en gång till så jag kommer åt att rengöra botten från skräp där det riskerar att samlas. Googlade Majano och det lät inte kul, men det verkar å andra sidan inte finnas någon gräns för hur mycket odjur man kan få in. Gillar grottor så det finns en hel del även om allt inte syns på bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, gillar också dynamiken vilken uppstår med grottor. Visst är det så att det finns många oönskade djur jag inte vill få in i systemet, men det är också tjusningen med hobbyn :) Precis...gör så att några stenar enkelt går att ta bort. Största felet med min revpelare är att den förvisso är stadig men oerhört otymplig. Ska göra ett försök med revcement, död sten och bygga ut små hyllor. Jag har ett lyxproblem dessutom, att jag välter omkull växande stenkoraller när jag fixar med akvariet:) Tycker du planerat bra gällande scapningen och för framtida planer :) Vilken inriktning ska du ha? Koraller, fiskar?

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir lite både och. Jag är mest fascinerad av koraller, och siktar på mjuka och LPS. Gillar rörelsen som blir med de mjuka. Min äldsta dotter som var direkt ansvarig för att det blir saltvatten tycker om fiskar så det får bli en balans :) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drömmen är ju att ingen sten ska synas så småningom, men jag har haft så mycket att läsa på inför uppstarten att jag knappt hunnit titta mer än som hastigast på olika koraller. Några som jag bestämt vill ha har jag hittat, men så ärr det ju det här med att vissa koraller bränner andra osv. Så det blir nog en hel del läsa innan jag vet exakt vilka koraller jag ska ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte läst de andra kommentarerna så du kanske fått dessa råd innan men försök se till att "fibrerna" (i brist på bättre ord) på stenen pekar åt samma håll. Stenen du har som hänger mellan pelarna till höger har tex sin fibrer horisontellt medan de flesta andra jag ser har fibrerna vertikalt vilket gör att det ser onaturligt ut. Ett annat tips jag har är att försöka limma några stenar så att de liksom hänger ut från sidan av en sten så får du en häftig formation. Se till att använda stenar som liknar varandra i stilen så det inte syns att de är ihopsatta. Kan även rekommendera att använda fauna marin reef foam. Gör det mycket hållfastare än epoxy speciellt med så ihålig sten som du har då skummet kan leta sig in i ihåligheterna och verkligen fästa hårt. Skum som hamnar utanför är lätt att bryta loss när det stelnar och du kan dölja den mörka färgen med lite lim och vit sand eller småsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig läst tipset om fibrerna, men det är ju självklart nu när du säger det (är själv i aquascapetagen) vad är det för foam

Påminner om sånt där isoleringsskum man tätar runt fönsterkarmar med. Blir som raklödder när man sprutar på det och stelnar efter någon timme och blir väldigt stabilt. Nackdelen är att den är mörkgrå, nästan svart så det blir en kontrast mot den vita stenen men det löser man lätt med lim, sand och småsten. Helt omöjligt att se var skarvarna går på mina revpelare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev epoxy, men det jag köpt är nog det du nämner Andreas . Det heter FM Ultra reef foam. Tack för tipset om fibrerna. Ska se om jag kan stuva om lite eller byta så jag får mer naturlig look. Jag har även en del bitar som kan limmas på sidorna så jag får experimentera. Ska hämta akvariet imorgon, så nu börjar det närma sig uppstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...