Gå till innehåll

Första karet!


Andree88

Rekommenderade inlägg

Tja!

Har ett helt nytt juwel vision 450l.

Vill ha tips på vilken teknik jag bör skaffa till just det här karet, märke som jag bör leta efter med mera.

Tanken är att köra "Fish Only" som start och sedan utöka med bättre belysning koraller efterhand som tiden går!

Gärna förslag på hur jag ska gå till väga och om nån i närheten har och kanske vill visa sitt?

(Bor i Tomelilla)

Slitit ut filterbehållaren men kan sättas in igen om den rekomenderas, och hur är Juwels skummare?

Mvh Andree

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, skulle behövs lite hjälp med inköpslista för att dra igång karet så det kan få stå och gotta sig!

Är det något speciellt testkit ni rekommenderar? Har ju ph penna men thats about it! Osmos filter har jag det med så vattnet går ju att få tag på, sett att det är det som rekomenderas åtminstone

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt, sten, saltmätare, pumpar, skummare. Tester: Ammonium, nitrit och nitrat i början för att se när vattnet är klart för fisk m.m. KH, magnesium och calsium är vanligast att inhandla för att se värdena så koraller är lyckliga och växer.

Kan ju kolla tunzes skummare och se om du får i dom där filtrena skulle vara för att dölja den om du nu inte ska ha sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja typ. Sätt en på varsin kortsida. Jag har ena ca 20cm från botten och den andra ca 40 cm från botten. Har du 2 st stora revpelare i vägen så kan du sätta en liten nano streamare i mitten bak för att få cirkulation där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 450L kar som är 165cm långt och kör 2 st Tunze 6095 som jag tycker det blir bra flöde med. Sen så kan man alltid komplettera med 1-2st 6055 i framtiden om man behöver extra flöde på några speciella platser t.ex. beroende på hur sten och så ligger i karet. Jag köpte mina på http://www.sewatec.de för 166 EUR.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Kolla du på annonsörer under "annonsörer informerar" så får du en uppfattning av vilka svenska handlare som finns. Ibland kan det vara billigare att handla från Tyskland och/eller Kina så du får göra lite efterforskningar.

Angående pumpar kan bara passa på att tipsa om Jebaos pumpar. Tysta, billiga och flyttar mkt vatten. Googla lite på dessa så ser du att de får mycket bra mottagande . Jag skulle säga att två stycken rw-8 är lagom för ditt kar, exempelvis http://www.jlakvarium.se/pumpar/jebao/jebao-stream-pump-rw-serien-8000lh.aspx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej andré

inte för att låta allt för negativ nu, men varför ska du göra ett juwel-kar till saltvatten?

jag hade nog köpt ett "färdigt" salt-kar typ Aquamedic Percula eller motsvarande (perculan är gammal och det finns säkert betydligt nyare och bättre kit nu) där allt är "kart" redan !

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...