Gå till innehåll

Nitrit


rolnor

Rekommenderade inlägg

Jag har kört ny LS och levande sand nu i några dagar ung 14 kg sten i 125l vatten. Jag har redan fått 1ppm nitrit och tycker att det är lite tidigt mot vad jag läst. Stenen är från Triton. Jag har haft några procent ljus på. Jag har doserat easystart kultur som det står på förpackningen, har ultraphos och symbiont i filterbehållarna. Övriga värden är OK.

Är det här normalt?

Postar en bild, har byggt om revet.

t?post-8941-14468935856755_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte också sten därifrån och min nitrit gick upp långt över skalan på salifert test efter några dagar. Fick boosta med mängder av startbakterier för att få ner värdet. Har inte varit med om att Nitrit en spikat så snabbt och högt tidigare vid uppstart och allra helst inte med "ny" sten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, man kan ju undra hur länge stenen varit uppe ur havet före leverans, kan det spela in? Jag har gjort ett par vattenbyten och får väl fortsätta med det. Att det blir nitrit och även mycket skum i skummaren tyder ju i alla fall på att stenen är full med liv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...