Gå till innehåll

Starta akvarium


Lundberg

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag funderar på att dra igång ett saltvattensakvarium. Min erfarenhet av saltvattensakvarium är 0 och jag skulle gärna ta emot lite tips.

Tankarna går mott ett akvarium som är ungefär 200L stort och det som skall vara i är fisk och lite koraller.

Vad behöver jag rent tekniskt?

Vad bör man ha för levande i början?

Är det någon idé att köpa begagnat här på sidan eller är riskerna för stora att det är nått fel på utrustningen så man i slutet får köpa nytt ändå?

Jag vill heller inte att det skall springa iväg supermycket i kostnad till att börja med iaf, självklart vet jag att det kostar pengar men jag hade inte riktigt tänkt att slänga ut 20 000 direkt.

Har läst en del här på forumet och på andra sidor men jag tror det är bra att få lite raka svar från er erfarna och bolla idéer med!

Hälsningar Lundberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Tekniskt det du behöver är.

Skummare.

Cirkulationspump/ar

Doppvärmare

Belysning

Här finns mycket att fynda på begagnatmarknaden.

Prismässigt bör det hamna ngnstans på ca:

Skummare 1000-2000kr

Behövs för att skumma ut skit och lufta vattnet.

Doppvärmare 200-300kr

Inga konstigheter. en vanlig doppvärmare.

Cirkulation 1000kr

Cirkulation behövs i saltvatten och till detta lämpar sig streamerpumpar. Tex, jebao, tunze eller koralia.

Belysning 1500-8000kr beroende på vad du väljer.

Metall halogen är billiga på begagnat marknaden, men dom värmer karet mycket. Lampan bör bytas var 6e månad.

T5 oxå relativt billiga, bra ljus men man bör byta lysrör i dom ngn gång per år.

LED, dyraste alternativet. Men drar lite ström och inga lampor som behöver bytas.

Sen kommer du behöva Levande sten. Räkna med med 10-20kg i ett kar på 200 liter.

Stenen bör köpas ny och fräsch. För att minimera mycket problem. Stenen kostar ca 140kr kg.

När karet sen är startat så innan vi kan svara på vad du skall ha i karet så bör vi ställa frågan till dig. Vad vill du har för ngt i?

Stenkoraller eller mjukkoraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inträffa, även om det är ovanligt, att en vanlig doppvärmare hänger sig i varmaste läget. För att motverka denna risk kan man köpa två små doppvärmare istället för en stor. Här är en gammal tumregel för hur många watt som går åt: En tiondel av akvariets volym i watt behövs för att höja temperaturen en grad över rumstemperaturen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Precis som du så har jag 0 erfarenhet sedan tidigare och har precis startat upp mitt första akvarium.

Mina reflektioner är framför allt att planering är de viktigaste, både för att hålla ner kostnader, men även för att få de som man vill.

Jag är väldigt impulsiv och har alltid för brått, jag hade nog kunnat spara 2-3000kr om jag hade planerat lite bättre, tagit de lugnt och köpt vissa saker begagnat istället för nytt...

Men men, i övrigt är jag nöjd och jag ser fram emot att fylla karet med levande!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att hålla ögonen på begagnatmarknaden. Min skummare köpte jag begagnad för 1000kr och samma med 160w maxspect led 1000kr. Belysningen var inte helt ok, men det visste jag när jag köpte den och det var enkelt att fixa. Skummaren hittade jag i begagnatlådan hos handlaren. När det gäller pumpar så köpte jag nya Jebao streamer och returpump(tänkte köra med sump) Vet att även Aquamedic har en bra och billig streampump. Pvc rör om du vill köra med sump finns billigt i tyska affärer.

Jag valde att starta med död levande sten 70kr/kg och tänkte seeda den med lite bitar levande sten och bakteriekultur. Detta för att kunna lägga lite tid på aquascaping innan jag drog igång. Om du vill köra bara levande sten direkt så finns det begagnad för 50-60 kr kilot. Ny i affär kan kosta upp till 190kr kilot.

Slutligen är det alltid nyttigt att läsa igenom andra medlemmars trådar när de beskriver sin egen uppstart. Tror jag plöjt igenom tjogvis vid det här laget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tacksam för all hjälp!

Men vad jag har har förstått eller dragit en egen slutsats är att det är bra att börja med att kolla vad man vill ha i akvariet för att sedan kunna köpa teknik som passar dessa levande sakerna eller har jag fått det helt om bakfoten?

Typ om man vill ha koraller krävs annan belysning än bara fisk och liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då är jag inte helt borta!

Finns det någon bra hemsida där det finns bra information om alla dessa fiskar som finns?

Hur många fiskar får man plats med i ett 200L? Eller beror det på vad för typ av fisk man har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade budget med låg belastning i form av fisk..funkade bra! ingen skummare men några kilo levande sten som jag med facit i hand kunde vart utan tycker jag..porös sten levande eller död kräver cirkulation med bra snurr i burken..nyttiga baskelusker samt smådjur trivs däri...levande sand kanske? Var noga med delvattenbyten i början..men en skummare gör sitt jobb efter ett tag..inga stora pengar för upp till 200l för en bra ca 1000kr..ang belysning kommer man långt med t5 rör.."mjuka" koraller samt så kallade lps trivs bra..kanske inte med 1 rör men med 4-6 duger det till det mesta av nämda..En bra saltmätare typ refraktometer är guld värd..några vattentester som man bör ha är kh,mg,ca om man håller koraller för att rätta till ev skevheter i form av tillsatser...bra djur är såkallad städpatrull i form av div snäckor och erimiter pga att hålla efter algtillväxt..när det lugnat ner sig kan man börja fundera på några fiskar..lite mer tålamod en ett sötkar bör man ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...