Gå till innehåll

Ikea kökstomme


quaddan

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har funderat på att bygga kombinerad akvarie- tv-bänk av Ikea köksstommar.

Tänkte täta med någon form av våtrums tätskikt där sumpen kommer att stå.

Tror ni det håller om man förstärker med 45x45 reglar av konstruktionsvirke?

Kommer även ha en rejäl bänkskiva på 25mm liggandes uppe på dessa reglar..

Det är ju trots allt 700-800kg som ska stå på bänken, så lite nervös är man allt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt mig utav ett IKEA köksskåp modell Faktum, det funkar hur bra som helst, jag satte vanlig plywood invändigt på vänster/höger sida samt satte ett par reglar i överkant i skåpet. Du hittar nog en del bilder i min byggtråd i min signatur, men att tänka på är också att benen ska tåla vikten och att benen måste stå under de stående skivorna, inte bara under den vågräta skivan i botten av skåpet.

Jag har målat hela insidan av skåpet med vanlig vit snickerifärg och tätat i alla hörnor och på alla ändträ med spackel innan målning och än så länge så håller det fukten borta. :)

En fläkt i var sida av skåpet som cirkulerar luften genom skåpet är tillräckligt för att du ska slippa eventuella problem med fukt också.

Har du någon skiss på hur du hade tänkt att sätta ihop allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för svaret!

Jag kommer inte att använda några ben, utan stommen får stå direkt på golvet, jag kommer att använda 5st 60x60x60 skåp med luckor, och över dessa lägger jag en laminatbänkskiva

Akvariet kommer endast belasta 2 av dessa, så de förstärks med reglar (troligtvis 45x45 klassat virke).

Hoppas att det håller för ett 504 liters :)

Jag har använt mig utav ett IKEA köksskåp modell Faktum, det funkar hur bra som helst, jag satte vanlig plywood invändigt på vänster/höger sida samt satte ett par reglar i överkant i skåpet. Du hittar nog en del bilder i min byggtråd i min signatur, men att tänka på är också att benen ska tåla vikten och att benen måste stå under de stående skivorna, inte bara under den vågräta skivan i botten av skåpet.

Jag har målat hela insidan av skåpet med vanlig vit snickerifärg och tätat i alla hörnor och på alla ändträ med spackel innan målning och än så länge så håller det fukten borta. :)

En fläkt i var sida av skåpet som cirkulerar luften genom skåpet är tillräckligt för att du ska slippa eventuella problem med fukt också.

Har du någon skiss på hur du hade tänkt att sätta ihop allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra där, de hade jag inte tänkt på... Var nere och kollade i köket, hade blivit helt omöjligt att öppna... Funderar på att lösa det med en MDF skiva under skåpet, vill helst inte ha några ben eller sockel pga all vikt.

Tänk på att det är bra med en liten sockel under skåpet - dels för att kunna kila under något om det inte står riktigt rakt, sen är det riktigt knöligt att öppna dörrarna om du inte har sockel.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar i mamadubbas tråd så ser du en annan variant på regelplaceringen....så har jag åxå gjort funkar kanon till mitt 700 liters. Då vilar tyngden på reglarna å ingenting på stommarna . Värt att titta på iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spiken sa:
Om du tittar i mamadubbas tråd så ser du en annan variant på regelplaceringen....så har jag åxå gjort funkar kanon till mitt 700 liters. Då vilar tyngden på reglarna å ingenting på stommarna . Värt att titta på iaf.

Precis, och här är länken för enkelhetens skull:

https://saltvattensguiden.se/topic/43784-mamadubbas-1050l-uppgradering/#comment-536771

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag har använt mig utav ett IKEA köksskåp modell Faktum

Numera kallas IKEAs köksskåp Metod, men de verkar vara ungefär likadana som Faktum, bara lite andra mått ("Fyndig" är en annan IKEA-köksserie, har för mig att de är klenare).

Jag tror inte tyngden rakt uppifrån är något problem för skåpen (det är så vanliga akvarieskåp t ex Juwel är konstruerade), däremot behöver de förstärkas för rörelser i sidled. Vissa skåp levereras med hyllplan, dessa kan man istället skruva fast som bakstycken (med vinkeljärn) för att göra stommarna stabilare i sidled. Jag använde dessutom vinkeljärn längst fram i skåpen, både uppe och nere.

Jag har målat hela insidan av skåpet med vanlig vit snickerifärg och tätat i alla hörnor och på alla ändträ med spackel innan målning och än så länge så håller det fukten borta.

Annars är Metod-skivorna redan täckta med melaminfolie för att tåla fukt. Dock är bakre kortsidorna av skivorna obehandlade, men det finns stora ventilationsöppningar på baksidan av de flesta/alla skåpmodellerna. Räknar man med mycket spill inuti skåpen kanske man bör täta med silikon i fogarna.

Jag kommer inte att använda några ben, utan stommen får stå direkt på golvet

Jag skulle rekommendera ställbara ben så att skåpen står helt rakt, annars finns kanske risk att de vrider sig relativt varandra. IKEAs Capita-ben av stål skall klara 125kg/st, så 6 ben till två skåp bör klara 750kg (jag använde 8 ben till två skåp).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars är Metod-skivorna redan täckta med melaminfolie för att tåla fukt. Dock är bakre kortsidorna av skivorna obehandlade, men det finns stora ventilationsöppningar på baksidan av de flesta/alla skåpmodellerna. Räknar man med mycket spill inuti skåpen kanske man bör täta med silikon i fogarna.

Anledningen till att jag målade invändigt var att jag, som jag skrev, satte plywoodskivor invändigt för att förstärka upp mot förskjutningar i sidled. Jag satte även en 45x45mm i framkant längst upp mot karet inne i skåpet som jag sen skruvade fast både utifrån och inifrån. Allra sist satte jag deras snygga täckskivor på utsidan för att täcka för de skruvar som sattes från utsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

nån kanske redan tagit upp detta.

Men jag satte regler på insidan av ikea faktumstomme, hade 3st 60cm som skruvades fast i varandra,

en köks bänkskiva på ovansidan ca 3cm tjock, och hade täcksidor, dörren var inget problem att öppna eftersom kan kan justera gångjärnet lite uppåt,

men har du lutande golv så kan det bli knass. skulle då lägga under en stor hyllplan som finns på bauhaus för nån hundra

mitt kar var 160x60x80 så vägde en del...

ni får ursäkta sumpen, alldeles för liten, men detta var mitt första kar och jag hade ingen koll då år 2007

lite bilder på hur reglerna satt.

Lycka till!

post-5253-14468936077897_thumb.jpg

post-5253-14468936077547_thumb.jpg

post-5253-14468936077726_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...