Gå till innehåll

Köpa sump


barbosa

Rekommenderade inlägg

Jag kör helt utan mellanväggar. Så visst går det. Man tappar visserligen vissa funktioner men åt andra sidan behöver du inte byta eller göra om sumpen bara för att du vill ha något nytt tillbehör eller byta något.

Hör med akvarielagret dom tar specialbeställningar. Dom flesta större akvariebutiker brukar kunna erbjuda måtbeställda akvarietillberhör om man frågar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv precis startat, men mina råd är ju större sump desto bättre. Låt utrymmet + budgeten bestämma. Själv har jag ett 240L kar med en 97L sump. Tänk på att sumpen ska kunna klara av att ta emot vattnet som rinner tillbaka när returpumpen stängs av, kanske en 1/4 av volymen ska finnas kvar att fylla.

Jag köpte ett 97 liters kar och måttbeställde skiljeskivor i glas från glasmästaren (gick på några få hundringar). Sillikonade dom själv utan större problem till bubbletraps och för mitt refugium. Här är min tråd på mitt bygge:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6296

Om du är ritigt rik så finns det hela sumpar med all elektronik och rördragning färdig: =-infoxunter004"]http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter004

Dock har jag ingen aning om hur bra dom är...

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller gör det mindre komplicerat, släng på en ytterskummare och börja utan sump. Du klarar dig länge utan kalkreaktor och det går bra att dosera direkt i burken. Det blir mindre komplicerat och riskerna minskar, tystare, billigare och du kan antagligen komma igång snabbare utan. Makroalger går också att odla och skörda i burken.

Det blir också antagligen lättare att senare sälja karet om du inte har borrat i det på sötvatten marknaden. Sedan finns det självklart en del fördelar med sump, inte minst om du planerar ett större kar och mer utrustning men som nybörjare med det karet klarar du dig utmärkt.

Det verkar finnas en uppfattning att det i praktiken är omöjligt att köra utan sump om man ska hålla på med saltvatten bland nybörjare, men det stämmer inte. Mitt råd; köp hellre ett större kar om du vill ha större volym och har utrymme för det.

Jag kan rekommendera en Deltec MCE 600 ytterskummare som gott och väl räcker till ditt kar.

Själv har jag ett lika stort kar som du med en MCE 600, jag doserar kalk, kh, mineraler och magnesium direkt i karet och det funkar jättebra. Sedan har jag ett automatiskt vattenpåfyll som jag tillför avdunstat vatten och kalkwasser med. Tänk på att du ska få plats med vattenpåfyll på (åtminstone) 30L under burken också. Att gå och fylla på avdunstat vatten varje dag kommer du att tröttna på.

Bara min åsikt och jag är nog en minoritet här men jag tycker inte att byggandet av en sump ska avskräcka dig från att börja med denna härliga hobby. Det hade det nog gjort i mitt fall.

Lycka till!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver definitivt inte sump, men det kan vara bra när man drar på sig en massa teknik. I mitt lilla 120 liters kör jag utan sump, men jag har ytavrinning, vilket jag tycker är ett måste, då det annars sammlas massa skit på ytan och sedan vill man ju gärna skumma av ytan. Det finns ju skummare som som tar vatten drån ytan, tunze t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag låter skummaren suga upp ytvattnet, så jag har aldrig haft problem med smutsigt ytvatten eller behov av en ytavrinning. Alternativt kan man rikta en mindre pump mot ytan vilket också löser problemet, jag har provat båda metoderna och båda sätten funkar för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver definitivt inte sump, men det kan vara bra när man drar på sig en massa teknik. I mitt lilla 120 liters kör jag utan sump, men jag har ytavrinning, vilket jag tycker är ett måste, då det annars sammlas massa skit på ytan och sedan vill man ju gärna skumma av ytan. Det finns ju skummare som som tar vatten drån ytan, tunze t.ex.

hur har du löst ytavrinningen i ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera fördelar med sump som redan nämnts ovan, men jag tycker att du skall börja utan sump om du tycker att det verkar besvärligt.

Fast sumpen behöver faktiskt inte vara märkvärdigare än t.ex en större plastback, det finns plastbackar som man kan förvara matvaror i och de avger då inte några farliga ämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...