Gå till innehåll

hjälper det med vattenbyte under inkörningen?


Saltis

Rekommenderade inlägg

köp en påse zeolit nollnitrat från Zeosand.se istället för att joxa med vattenbyten redan. Det fungerar fast en del inte säger detta. Jag sänkte nitrathalten från 1 mg/l till 0,2 på drygt en månad men jag vet en annan som sänkte från 25mg/l till 5 på 5 veckor.

Nollnitrat har den egenskapen att det kan minska nitrathalten i salt- och sötvatten till naturlig nivå, utan att behöva använda sej av tekniskt komplicerad reaktorteknik.

Produkten kallas för zeolit och är av vulkaniskt ursprung. Detta mineral bildades för flera hundra miljoner år sedan när askan från vulkanutbrott hamnade i alkaliska saltvattensjöar. Zeolitmaterialets största fördel är att den är extremt porös. Storleken på porerna är mellan 0,01 till 0,001 mm och är homogent fördelat i hela stenen. Det är dessa små porer som gör att zeoliten är mycket lämplig som underlag för aeroba och anaeroba bakterier. Nollnitrat har endast krossats till lämplig granulatstorlek (5-15 mm), tvättats och därefter torkats. Zeoliten är inte manipulerad på något vis. Notera att lavasten och levande sten inte alls har så små och så många porer som zeolit.

Nollnitrat i akvarievatten börjar med att minska ammoniumhalten på fysikalisk väg. Detta sker genom att ammoniumjonerna adsorberas i de yttre delarna av granulatet. När tillräckligt med ammonium har ackumulerats börjar aeroba bakterier att oxidera ammoniumet till nitrit och nitrat. Senare reduceras nitratet i de inre delarna med hjälp av anaeroba svavel och kol krävande bakterier till kvävgas. Detta innebär att hela kedjan av de näringsrika kväveföreningarna minskar; från ammonium, ammoniak, nitrit till nitrat. Slutresultatet blir den näringslösa kvävgasen, som måste vädras ur vattenmassan med hjälp av stark ytvattencirkulation.

Snabb minskning av nitrathalten kan innebära stress för både djur och alger. Vi rekommenderar därför att inte ansluta filtret till någon reaktor om man börjar använda Nollnitrat från höga nivåer(50mg/l). Det räcker med att hänga filtret någonstans i vattensystemet med måttlig cirkulation (c:a1000l/tim) och i skugga. Då att djuren hinner anpassa sej till den bättre vattenkvaliten. Filtrets originalförpackning skall användas och skall inte ligga emot något för att inte minska adsorbtionsytan.

Gör så här:

Börja med att mäta nitrathalten i ditt akvarievatten. När du vet detta värde, använd det antal filter du behöver enligt tabellen nedan. Tag därefter bort skyddspåsen och skölj filtret under rinnande vatten tills vattnet är klart. Börja med ett filter under några veckor och mät sedan nitratvärdet igen. Har inte nitratvärdet minskat något så lägg till ytterligare ett filter och så vidare.

0-25 mg nitrat per liter, använd 1 filter till 500 liter akvarievatten.

25-50 mg nitrat per liter, använd 2 filter till 500 liter akvarievatten.

50-75 mg nitrat per liter, använd 3 filter till 500 liter akvarievatten.

75-100 mg nitrat per liter, använd 4 filter till 500 liter akvarievatten.

Om du har större eller mindre akvarium än ovannämda tabell, får du räkna ut mängden Nollnitrat i förhållandet till värderna i tabellen. Någon risk för överdosering föreligger inte. När nitratvärdet har minskat till naturlig nivå, kan man minska på antalet filter. Mätningen är viktig för att hitta rätt. Rengör filtret efter tre månader genom att försiktigt rotera det fram och tillbaka i akvarievatten, exempelvis i en hink. Gör detta med gammalt vatten t.ex vid ett vattenbyte. Utsätt Nollnitrat för så lite kontakt med luft som möjligt. Använd inte ett filter som regenererats. Det finns risk för att de innersta porerna inte rengjorts och då man kan förlora den värdefulla reduceringen av nitrat till kvävgas.

Vid låga nitratvärden (5 mg/l) beräknas filtrets hållbarhet till ca sex månader. Vid hög belastning (10 mg/l) till ca tre månader. Vi rekommenderar byte till nytt filter när nitratvärdet överstiger 1 mg/l. Förvara filtret i skyddspåsen när det inte används. Detta för att förhindra att det suger åt sig gaser från exempelvis parfym och cigarettrök. Förbrukat filter kan kastas i soporna eller används som jordförbättringsmedel till blomjord och på potatislandet.

Erfarenheten har visat att även om nitratvärdet har varit under noll en längre tid, försvinner inte de oönskade algerna av sej självt. Då måste man skörda algerna. Det vill säga: använda diskborste, algätande fiskar och lägre djur för att minska algmängden. Gör man detta några gånger så minskar återväxten betydligt. Bäst är att använda Nollnitrat från början när man startar upp sitt akvarium. Det är också viktigt att inte belysa akvariet innan nitratvärdet är noll( detta gäller även fosfat och kisel).

Vårat nitratprov som har pågått i tre månader, inkluderade även test av fosfathalten. Alla vattenprover hade 0 mg fosfat under hela testperioden. Slutsatsen är att vi inte kan påstå att Nollnitrat kan minska fosfathalten, men däremot tror vi att den kan förhindra en ökning.Testet har utförts i sex stycken korallrevsakvarier, där högsta nitratvärdet var 25 mg/l. Detta värde var 5 mg/l efter endast fem veckor. Det är mycket viktigt att långsiktigt hålla nitrat, fosfat och kiselvärdet på naturlig nivå för att slippa algproblem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en påse zeolit nollnitrat från Zeosand.se istället för att joxa med vattenbyten redan. Det fungerar fast en del inte säger detta. Jag sänkte nitrathalten från 1 mg/l till 0,2 på drygt en månad men jag vet en annan som sänkte från 25mg/l till 5 på 5 veckor.

Nollnitrat har den egenskapen att det kan minska nitrathalten i salt- och sötvatten till naturlig nivå, utan att behöva använda sej av tekniskt komplicerad reaktorteknik.

Produkten kallas för zeolit och är av vulkaniskt ursprung. Detta mineral bildades för flera hundra miljoner år sedan när askan från vulkanutbrott hamnade i alkaliska saltvattensjöar. Zeolitmaterialets största fördel är att den är extremt porös. Storleken på porerna är mellan 0,01 till 0,001 mm och är homogent fördelat i hela stenen. Det är dessa små porer som gör att zeoliten är mycket lämplig som underlag för aeroba och anaeroba bakterier. Nollnitrat har endast krossats till lämplig granulatstorlek (5-15 mm), tvättats och därefter torkats. Zeoliten är inte manipulerad på något vis. Notera att lavasten och levande sten inte alls har så små och så många porer som zeolit.

Nollnitrat i akvarievatten börjar med att minska ammoniumhalten på fysikalisk väg. Detta sker genom att ammoniumjonerna adsorberas i de yttre delarna av granulatet. När tillräckligt med ammonium har ackumulerats börjar aeroba bakterier att oxidera ammoniumet till nitrit och nitrat. Senare reduceras nitratet i de inre delarna med hjälp av anaeroba svavel och kol krävande bakterier till kvävgas. Detta innebär att hela kedjan av de näringsrika kväveföreningarna minskar; från ammonium, ammoniak, nitrit till nitrat. Slutresultatet blir den näringslösa kvävgasen, som måste vädras ur vattenmassan med hjälp av stark ytvattencirkulation.

Snabb minskning av nitrathalten kan innebära stress för både djur och alger. Vi rekommenderar därför att inte ansluta filtret till någon reaktor om man börjar använda Nollnitrat från höga nivåer(50mg/l). Det räcker med att hänga filtret någonstans i vattensystemet med måttlig cirkulation (c:a1000l/tim) och i skugga. Då att djuren hinner anpassa sej till den bättre vattenkvaliten. Filtrets originalförpackning skall användas och skall inte ligga emot något för att inte minska adsorbtionsytan.

Gör så här:

Börja med att mäta nitrathalten i ditt akvarievatten. När du vet detta värde, använd det antal filter du behöver enligt tabellen nedan. Tag därefter bort skyddspåsen och skölj filtret under rinnande vatten tills vattnet är klart. Börja med ett filter under några veckor och mät sedan nitratvärdet igen. Har inte nitratvärdet minskat något så lägg till ytterligare ett filter och så vidare.

0-25 mg nitrat per liter, använd 1 filter till 500 liter akvarievatten.

25-50 mg nitrat per liter, använd 2 filter till 500 liter akvarievatten.

50-75 mg nitrat per liter, använd 3 filter till 500 liter akvarievatten.

75-100 mg nitrat per liter, använd 4 filter till 500 liter akvarievatten.

Om du har större eller mindre akvarium än ovannämda tabell, får du räkna ut mängden Nollnitrat i förhållandet till värderna i tabellen. Någon risk för överdosering föreligger inte. När nitratvärdet har minskat till naturlig nivå, kan man minska på antalet filter. Mätningen är viktig för att hitta rätt. Rengör filtret efter tre månader genom att försiktigt rotera det fram och tillbaka i akvarievatten, exempelvis i en hink. Gör detta med gammalt vatten t.ex vid ett vattenbyte. Utsätt Nollnitrat för så lite kontakt med luft som möjligt. Använd inte ett filter som regenererats. Det finns risk för att de innersta porerna inte rengjorts och då man kan förlora den värdefulla reduceringen av nitrat till kvävgas.

Vid låga nitratvärden (5 mg/l) beräknas filtrets hållbarhet till ca sex månader. Vid hög belastning (10 mg/l) till ca tre månader. Vi rekommenderar byte till nytt filter när nitratvärdet överstiger 1 mg/l. Förvara filtret i skyddspåsen när det inte används. Detta för att förhindra att det suger åt sig gaser från exempelvis parfym och cigarettrök. Förbrukat filter kan kastas i soporna eller används som jordförbättringsmedel till blomjord och på potatislandet.

Erfarenheten har visat att även om nitratvärdet har varit under noll en längre tid, försvinner inte de oönskade algerna av sej självt. Då måste man skörda algerna. Det vill säga: använda diskborste, algätande fiskar och lägre djur för att minska algmängden. Gör man detta några gånger så minskar återväxten betydligt. Bäst är att använda Nollnitrat från början när man startar upp sitt akvarium. Det är också viktigt att inte belysa akvariet innan nitratvärdet är noll( detta gäller även fosfat och kisel).

Vårat nitratprov som har pågått i tre månader, inkluderade även test av fosfathalten. Alla vattenprover hade 0 mg fosfat under hela testperioden. Slutsatsen är att vi inte kan påstå att Nollnitrat kan minska fosfathalten, men däremot tror vi att den kan förhindra en ökning.Testet har utförts i sex stycken korallrevsakvarier, där högsta nitratvärdet var 25 mg/l. Detta värde var 5 mg/l efter endast fem veckor. Det är mycket viktigt att långsiktigt hålla nitrat, fosfat och kiselvärdet på naturlig nivå för att slippa algproblem

Zeolit går även bra att använda i ett plenum som botten matrial. Man skall dock aldrig nå värdet 0. De som odlar fragar komersiellt tillsätter nitrat i sina system annars saknar krollernas zooanzeller näring och de får ingen tillväxt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolit går även bra att använda i ett plenum som botten matrial. Man skall dock aldrig nå värdet 0. De som odlar fragar komersiellt tillsätter nitrat i sina system annars saknar krollernas zooanzeller näring och de får ingen tillväxt.

Jag har numera 0 och jag håller inte med ett dugg i vad du säger. Nitrat gör däremot att många stenkoraller blir bruna då zooantellerna ökar kraftigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst intervjuer med Dick Perrin och Anthony Calfo som odlar koraller kommersiellt. De tillsätter Nitrat i sina växthus - korallodlingssystem.

Nitrathalten kan i naturen vara upp till 1 mg/liter ungefär men i ett sådant område är korallerna brunare. Så det är en omdömesfråga: Litet nitrat = sämre tillväxt = bättre färg. Det finns även de som påstår att RTN = plötslig vävnadsdöd upkommer lättare vid näringsbrist. Jag kan inte föreställa mig att någon som har fiskar i sitt akvarium har noll i nitrat men det är vanligt med lägre värde än vad testerna kan visa.

Jag själv t. ex har 0 på test men caulerpan växer som vansinnig.

Och alger behöver ju nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolit är bra sätt att kunna ligga på 0. Jag har inga pestalger som caulerpa de är bannlysta i mitt kar och inga alger mer än kalkalger på stenarna och pyttelite brunt i sanden och 0 i vattnet ändå och nu när jah har pressat ner det till 0 från 0,8 så har 2 sortes acroporor börjat hämta sig från RTN eller något liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min caulerpa i ett refugium så där är de verkligen ingen pest.

Tvärtom är man bara glad när man ser att det växer så det stiger en massa syrebubblor från algerna. Jag skördar två - tre liter varannan vecka.

Har man skaplig cirkulation på LS:n brukar nitratvärdet gå ned så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här haglar det tvärsäkra uttalanden......

Angående fosfat och nitrat så är det något som alla har sina egna idéer om. Allt från att nitrat skall ligga på 20 och att fosfat behöver man inte mäta till att det sk ligga på helt 0 på båda. Och det är inte bara här i Sverige man tjavsar om detta utan även i Tyskland.

Men ett är i alla fall sant - de flesta tester är inte tillräckligt exakta exempelvis Salifers som jag använder. Merc/Rowa gör ett fosfattest som kan mäta ner till 0,03mg/l och jag tror det finns nitrattest som är lika exakta.

Har man helt 0 på de nogrannare testerna måste man se till att korallerna får näring av något annat, exempelvis korallfoder eller bakterier (SPS).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror oxå det är nästan omöjligt att hålla 0,enligt nogrannare test,om man har fisk i karet, saltis tyvärr finns det ej några genvägar,tålamod är ett måste.zeolit funkar,men uppstarten måste få sin tid,det är fler värden som ska rätta till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolit går även bra att använda i ett plenum som botten matrial. Man skall dock aldrig nå värdet 0. De som odlar fragar komersiellt tillsätter nitrat i sina system annars saknar krollernas zooanzeller näring och de får ingen tillväxt.

menar du att man kan ha ett 5-6cm lager med nollnitrat som dsb i sumpen??

ska man isåfall byta ut zeosanden med jämna mellanrum??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey jag har inte 0 men nitratet är omätbart med saliferts test. Magnus.. saliferts fosfattest startar på 0,03

Förvisso, men graderingen är 0 nästa 0,03 nästa 0,1 osv - inte speciellt exakt när vi pratar SPS och fosfat. Dessutom är det väldigt svårt att avläsa på de nivåerna. Jag tror Rowatestet avläser 0 nästa 0,03 nästa 0,06 osv och ska dessutom vara skapligt lätt att avläsa. Fast dyrt!

Själv har jag haft 0 i fosfat och nitrat länge (Salifert) men kan ana att det flukturerar genom att se på korallerna. Går det ner på äkta 0 nivå så behöver korallerna foder.

Här har zeovith-användarna mer erfarenhet än vad jag har!

I övrigt så vet jag att många tyska sps-akvarister tillsätter både fosfat och nitrat för att hålla låga men stabila värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag testat och nitratet ligger på 5mg, men när jag testade för två veckor sedan så var det 40mg så jag tror att det är på väg ner.

hur många vatten byten har du gjort under dom 2 veckorna?

nollnitratet verkar inte funka lika bra hos mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har numera 0 och jag håller inte med ett dugg i vad du säger. Nitrat gör däremot att många stenkoraller blir bruna då zooantellerna ökar kraftigt.

Jag har besök många komersiella odlare och alla tillsätter nitrat, Ca, Mg, Fe, Sr, J, B. För att få bästa tillväxt håller dom 1-2mg Nitat. Bruna blir korallerna av för lite ljus då dom måste kompensera med fler zooanceller. De andra är s.k. skyddspigment och ger olika färger. Alla kom. odlare använder dessutom 20 000 K lampor. I odlingsystemen finns över huvud ingen fisk och det är därför man behöver tillsätta näring=nitrat. Jag tycker du skall åka till Tyskland eller Florida så får du se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett välskött akvarium som inte är överbeslastat och försett med levande sten och ev plenum, är aldrig nitrat ett problem. Det bryts ned och kvävgas avgår. Det stora problemet tror jag är fosfater, som kraftigt gynnar tillväxt av grönalger. Fosfat är dessutom mkt svår att bli av med då det i blott ringa grad är löst och kan filtreras bort. Algerna kan dock ta upp det även från bunden form.

Sverge har slängt mijarder på att kväverena sina utsläpp. Helt utan effekt! En oberoende expertgrupp har nu kommit fram till att det är fosforn som är boven och att pengarna borde ha satsats på att hindra utsläpp av detta.

Stora lager med fosfor ligger dessutom i östersjöns bottnar vilket gör det mkt problematiskt. Man diskuterar t.o.m att fälla det lösta med aluminiumhydroxid för att stoppa algblomningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har besök många komersiella odlare och alla tillsätter nitrat, Ca, Mg, Fe, Sr, J, B. För att få bästa tillväxt håller dom 1-2mg Nitat. Bruna blir korallerna av för lite ljus då dom måste kompensera med fler zooanceller. De andra är s.k. skyddspigment och ger olika färger. Alla kom. odlare använder dessutom 20 000 K lampor. I odlingsystemen finns över huvud ingen fisk och det är därför man behöver tillsätta näring=nitrat. Jag tycker du skall åka till Tyskland eller Florida så får du se.

Hm.... Du har naturligtvis rätt i vad du skriver. Jag vet också att en hel del Tyska akvarister tillsätter fosfat och nitrat, exempelvis Bernd Mohr (som tyvärr lagt ner sin burk nu).

Men hur ser du på extremmetoder som zeovithmetoden? Är det bara nys?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förvisso, men graderingen är 0 nästa 0,03 nästa 0,1 osv - inte speciellt exakt när vi pratar SPS och fosfat. Dessutom är det väldigt svårt att avläsa på de nivåerna. Jag tror Rowatestet avläser 0 nästa 0,03 nästa 0,06 osv och ska dessutom vara skapligt lätt att avläsa. Fast dyrt!

Själv har jag haft 0 i fosfat och nitrat länge (Salifert) men kan ana att det flukturerar genom att se på korallerna. Går det ner på äkta 0 nivå så behöver korallerna foder.

Här har zeovith-användarna mer erfarenhet än vad jag har!

I övrigt så vet jag att många tyska sps-akvarister tillsätter både fosfat och nitrat för att hålla låga men stabila värden.

Jag skulle kanske kolla av detta innan jag skrev men Merc/Rowatestet mäter nivåer mellan 0,008 - 0,14!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår Ingvar att du gillar 20000K och det är väl snyggare för ögat att titta på än enbart 10000k som upplevs som gult men att 20000k skulle vara bättre för koraller där har du faktiskt fel. 6500k är väl det bästa för koraller som växer nära ytan på reven men 6500k är inte det vackraste ljuset för ögat direkt men vilket ljusutbyte du får med 6500k!!. Jag skulle nog använda 6500 eller max 10000k kompletterat med lite osram 67 rör om jag skulle börja odla korall för en snabbare tillväxt och en triggning av pigmenten. Den som vill prata ljus ska nog vända sig till Tomas Ländström han har en hel del erfarenhet på den biten.

Några Korallodlare och importörer som använder 10000k

http://www.soutassaltwater.com/Display.htm

http://www.korallen-zucht.de/

http://www.justphish.com/saltwater/currentstock/currentstocksps.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt de senaste ryktena använder Korallenzucht T5 rör i sina fraggburkar fast de fortfarande rekomenderar MH 10.000k på sin websida (T5 ser man på många fraggburkar i Tyskland idag). Det handlar nog om ekonomi helt enkelt!

Sedan är det väl så att de inte odlar så våldsamt mycket heller utan snarare gör som de flesta andra - importerar koraller som odlats i havet (allt enligt rykten). Handlar nog också om ekonomi!

Men som sagt - det är RYKTEN!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...