Gå till innehåll

Diadema setosum


Killiegirl

Rekommenderade inlägg

är fullständigt kär i denna taggiga sak, och tänkte skaffa hem en till mitt akvarium. Nu har jag bara ett akvarium på 130 liter, så jag hoppas jag kan ha den där, hittar ingen informasion alls på nätet (som inte är på tyska eller spanska, vilket jag inte kan läsa) så jag kan inte läsa in mig på den.

Är det någon här inne som har erfarenhet av denna sötnos, hur de skall tas omhand, vad de kräver och vad man bör tänka på när man handskas med dem ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De blir snabbt ganska stora så det kan nog bli lite tajt i ditt kar, kan växa till 25-30cm långa taggar på nåt år. De kan även få för sig att käka lps, iaf gör de det hos mig. Väldigt bra algätare och tåliga, men blir stora snabbt. Men det går ju alltid att ge bort/sälja när den växt iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en diadema i 130 liter, inget jag rekomenderar faktiskt. (den sträcker taggarna över 70% av karet...)

Men en väldigt fin inevånare som hos mig verkar trivas, möblera om, välta saker och bete sig precis som sjöborrar brukar göra.

Lätt att sticka sig då man pillar i karet efter som den tar så stor yta och ont gör det. Har hänt en gång.

Finns andra borrar jag skulle välja före den tror jag om jag valde om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall kolla vad som finns, men det är just denna som jag har fastnat för, så vi får se hur det blir. Kanske finns någon mindre modell, fast med de svarta eller blåa taggarna :)

En sån här kanske Mespilia globulus så slipper man sticka sig som Manks säger gör ju samma jobb.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De var fina bägge två som jag fick länk till nu, blir svårt att bestämma sig ;) jag har ju fastnat totalt flör dessa som har långa taggar (fråga mig inte varför, men jag kanske är lite knäpp) Hittae den här också när jag sökte runt. Kortare taggar, och ser inte så stor ut.

http://www.fokusnatur.ch/bildgalerie/unterwasser/01bild10.html

Sen vill jag ju gärna ha en som jag ser också, eftersom jag tycker de är så fascinerande så vill jag görna se dem i ljuset så att säga, inte behöva sitta med ficklampa när det har släckts ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...