Gå till innehåll

Hjälp med prylar till en sump


Hassebasse

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag tänkte börja med att säga att jag söker grejer till ett sötvattensakvarium så om admin inte tycker att jag har något här och göra så får hen ta bort mitt inlägg. (Men jag kommer gråta en skvätt)

Jag håller på med ett projekt att starta upp ett malawi-kar med sump. Anledningen till sumpen är att jag vill öka vattenvolymen, gömma utrustningen, ha snabbväxande växter och kunna bygga ett stort fluidiserande sandfilter så jag kan belasta karet hårt.

Så, nog med artighetsfraser and down to business. Det jag behöver hjälp med av experterna här är pumpningen av vattnet upp och ner från sumpen till karet. Pumpen som pumpar upp vattnet kommer bli en Eheim compact 5000+, Hur gör ni när ni pumpar ut vattnet i karet? Kör ni bara ett rör rakt ut för att få snurr på vattnet eller har något slags raster eller ett strilrör? Jag tänkte borra karet, vill inte ha en sifon tycker det tar för mycket plats utan kommer köra på en herbie owerflow. Vad rekommenderar ni, borra i en vägg eller i botten? Känns spontant mer riskabelt att borra i botten då trycket är högre där. Till sist, vilken dimension på returrören rekommenderas, vill inte riskera att karet svämmar över.

Tack på förhand, Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har strilrör i mitt ena kar och det fungerar utmärkt. Men blir förstås ganska synligt om man inte har riktigt klurig inredning, men ger en mycket bra cirkulation i karet. Speciellt i ett 240 med din pump. Annars får du nog sätta ett vinkelutblås i vardera bakre hörn. Det brukar bli ok mer och syns mycket mindre.

Borra karet, tänk inte ens på att låta bli :-) Det ångrar man ganska fort. Jag har borrat i vägg på mina kar. Det kräver utrymme på sidan eller i bak och ser lite fult ut lätt. I övrigt fungerar det utmärkt, det är lätt att göra med. När man väl fått dit hålen så skiljer det sig nog väldigt lite rent hållfasthetsmässigt mot att borra i botten. Så kolla vilken installation du vill ha, bry dig inte om att den ena eller andra går sönder lättare.

Du borde klara dig med 25 mm rör, jag har 32. Det är skönt och har mindre risk att sätta igen sig. Men man har inte lika mycket smådjur i färskvatten så risken att konstiga saker fastnar i rören är mycket mindre. Skaffa en flervarvig kran. Det behövs inte men gör akvarielivet mycket trevligare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håkanstorpzoo eller zoogiganten ligger nog närmast dig. Håkanstorpzoo har pvc dock bara kulventil kran. Men fråga så kan dom säkert ta hem. Nästan alla salt butiker säljer pvc för sump dragning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...