rolnor Postat 11 juli 2015 Postat 11 juli 2015 Har fått en hel drös snäck-bebisar minst hundra en del är så små så det är svårt räkna alla. Vad brukar ni göra med dom? Himla trist döda en massa men om alla blir vuxna blir det ju överfullt typ? Sen undrar jag hur mycket kalcium en växande Lobophytum förbrukar, jag märker att halten salter sjunker i karet, snäckorna förbrukar en del också såklart. Citera
stigigemla Postat 11 juli 2015 Postat 11 juli 2015 Det växer inte upp mer snäckor än vad mängden alger kan föda. En Lobophyton förbrukar synnerligen lite kalcium. Den innehåller bara lite trådar/nålar av kalk. Jag skulle tro att det fälls ut kalk i ditt akvarium beroende på högt Ca eller kH eller lågt Mg. Citera
rolnor Postat 11 juli 2015 Författare Postat 11 juli 2015 Jag har haft problem med kalkutfälning, det stämmer. Har höjt magnesium nu, får se hur det funkar. Stämmer det att det kan bli så att det tar ett tag innan man kan mäta Mg-höjning med Salifert? Det verkar så för mej. Kollade Hanna-Checker för kalcium och magnesium men den klarar inte så högs nivåer som man har i marina akvarium, tyvärr. Dessutom är det väl samma sak med den att man får vänta ett tag, den bygger väl på samma färgkemi som Salifert kan tänka. Citera
stigigemla Postat 11 juli 2015 Postat 11 juli 2015 Kalcium och Magnesiumtesterna fungerar på samma sätt som kH- testen. Man droppar till ett färgomslag skett. Citera
rolnor Postat 12 juli 2015 Författare Postat 12 juli 2015 Jo, jag förstår hur dom funkar. Har fått ordning på magnesium nu, 1350 blev det. En fråga, jag har ju bara en lobophytum, en ormsjöstjärna och ett gäng Astrea, jag bytte vatten i början för att få ned nitrit osv men nu har jag haft noll på nitrit fosfat och nitrat och redoxp. ligger över 350, kör lite ozon ibland när det sjunker men för mej finns väl ingen anledning göra vattenbyten? Jag pytsar i balling nån enstaka gång bara? Citera
stigigemla Postat 12 juli 2015 Postat 12 juli 2015 Nej som det är nu har vattenbyten ingen funktion. Och knappast Ballingtillsatser heller. Men du behöver djur att mata. Annars börjar snart din Lobophytum att svälta. Citera
rolnor Postat 17 juli 2015 Författare Postat 17 juli 2015 Gör den? Jag trodde den tog all näring via fotosyntes? Har ju en ormsjöstjärna men den får bara en liten bit torsk ibland. Citera
stigigemla Postat 17 juli 2015 Postat 17 juli 2015 Fotosyntesen är viktig. Utan ljus bleknar och krymper den snabbt. Men i ett akvarium utan näringstillskott sjunker den sakta ihop även om det är bra ljus. Dels behöver den lite nitrat och fosfat som symbiosalggödning men den tar också upp näring genom polyperna. Citera
rolnor Postat 17 juli 2015 Författare Postat 17 juli 2015 Ok, den har växt rejält och ser väldigt ståtlig ut. Finns det nåt flytande att köpa som man kan tillsätta vattnet? Citera
stigigemla Postat 17 juli 2015 Postat 17 juli 2015 Jag tror fiskskit är det bästa. Så är det på reven. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.