Gå till innehåll

Astrea förökar sej


rolnor

Rekommenderade inlägg

Har fått en hel drös snäck-bebisar minst hundra en del är så små så det är svårt räkna alla. Vad brukar ni göra med dom? Himla trist döda en massa men om alla blir vuxna blir det ju överfullt typ?

Sen undrar jag hur mycket kalcium en växande Lobophytum förbrukar, jag märker att halten salter sjunker i karet, snäckorna förbrukar en del också såklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det växer inte upp mer snäckor än vad mängden alger kan föda. En Lobophyton förbrukar synnerligen lite kalcium. Den innehåller bara lite trådar/nålar av kalk. Jag skulle tro att det fälls ut kalk i ditt akvarium beroende på högt Ca eller kH eller lågt Mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft problem med kalkutfälning, det stämmer. Har höjt magnesium nu, får se hur det funkar. Stämmer det att det kan bli så att det tar ett tag innan man kan mäta Mg-höjning med Salifert? Det verkar så för mej. Kollade Hanna-Checker för kalcium och magnesium men den klarar inte så högs nivåer som man har i marina akvarium, tyvärr. Dessutom är det väl samma sak med den att man får vänta ett tag, den bygger väl på samma färgkemi som Salifert kan tänka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag förstår hur dom funkar. Har fått ordning på magnesium nu, 1350 blev det. En fråga, jag har ju bara en lobophytum, en ormsjöstjärna och ett gäng Astrea, jag bytte vatten i början för att få ned nitrit osv men nu har jag haft noll på nitrit fosfat och nitrat och redoxp. ligger över 350, kör lite ozon ibland när det sjunker men för mej finns väl ingen anledning göra vattenbyten? Jag pytsar i balling nån enstaka gång bara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotosyntesen är viktig. Utan ljus bleknar och krymper den snabbt. Men i ett akvarium utan näringstillskott sjunker den sakta ihop även om det är bra ljus. Dels behöver den lite nitrat och fosfat som symbiosalggödning men den tar också upp näring genom polyperna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...