Gå till innehåll

osmos skötsel?


judas

Rekommenderade inlägg

Alla osmosfilter måste förvaras fuktigt töm absolut inte ut vattnet. Vid längre tids förvaring spola med silverlösning för konservering. (finns att köpa i båttillbehörsfirmor) och täta in-och utlopp. Om membrantet torkat ut så måste du byta! Osmosfilter mår bäst om de får gå. Vid skitigt vatten så kan det bli nödvändigt att backspola, men detta är sällan nödvändigt för akvariebruk där man alltid skall ha förfilter, 5mikron+kolfilter. Byt förfiltrena i tid! Ett riktigt aggregat har en tryckmätere när du ser att den sjunker så är det dax. Anteckna trycket när app. är ny. Om trycket är lägre trots att du bytt förfilten så är det dax för ett membranbyte. Obs! om du konserverat så måste du låta det gå ett tag så det spolas rent innan du använder vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledtalen=saltmätere. Skillnaden mellan ingående och utgående vatten ger effiktivitäten. Ett mycket bra instrument som jag använder dagligen.

Men ett osmosmembran blir igensatt med tiden=produktionen minskar dock behöver ej effiktiviteten minska och tillslut får du inget osmosvatten och filtret behövs bytas. Tryckmätaren som bör finnas på osmos aggregat indikerar förfiltenas status. När detta har miskat med c:a 40% så måste båda (slam resp. kol) bytas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Goddag!

Dags att byta patroner till ro-enheten.

Har en AM 90l/dag med ett förfilter(sediment) sen huvudfiltret och ett aktivtkolfilter.

Vad ska jag byta ut och var kan jag köpa det?

Har letat på lite svenska webshoppar och simontorp men bara hittat kompletta filter.

Tacksam för svar // Birgitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patroner är nog för det mesta till vanliga 10" villavattenreningsfilter. Huset för filtret finns hos rörläggaren eller Clas Ohlson. Vill man ha ett sådant filter efter osmosen (silikat) har Marinshop.de med plastkopplingar.

Men observera: Den mannen kan inte ett ord Engelska så vid ev krångel måste man skriva på Tyska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begrep inte riktigt där på e-bay...

Fanns det något där som passar en Aquamedic 90l/dag ??

Alltså patroner...

Eller kan patroner funka till olika osmosanläggningar? Har för mig det, vad ska man isf köpa och vad behövs bytas ut?

Antar att det är membranet du menar? Då ska du ha ett 25GPD (gallons per day) tror jag. Ta ut membranet och kolla vad det står annars :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skrivit detta tidigare: Det finns 2 stora tillverkare av mebran i världen båda amerikanska. De menbran som de säljer monteras sedan ihop av div underleverantörer. Dessa använder sig av komponenttillverkare vilket gör att många delar från olika fabrikat passar om de är av samma storlek. Förfiltren till min båtanläggning (160l/tim) är samma som till min osmos spect Jet som är samma till Ken Marin osv. Förfiltren är ofta ingjutna för akvariebruk och då måste hela bytas och det spelar ingen roll med viket bara det är 5 micron och inte 30 som används till dricksvatten. Lika så kolfiltret som också skall sitta före och skyddar menbranet mot klor. Kiselfiltet skall om det använs sitta sist.

Vattentrycket har stor betydelse för hur mycket osmosvatten man får. Akvarie agregat är avsedda för 4-8 Bar (vattenledningstryck) om det är lägre (egen brun) så måste man montera en bosterpump som höjer ingående vattentryck. På båtar där man ställer stora krav (man skall ju göra salt till sött) så jobbar de flesta anläggningar med 60 Bar viket gör att det blir stora krav på högtryckspumpen ( min är på 1.8 kilowatt). Brukningstiden för ett mebran är beroende av hur rent ingångsvattnet är. Osmosvattnet mätes med en ledtalsmätare och när det ökar så måste membranet bytas. Menbranbehållaren bör ha en tryckmätare och ett fallande tryck indikerar att förfiltren är slut (30-40% fall innan byte). Vid mycket rent ingående vatten kan det dock bli nödvändigt att byta kolfiltret tidigare. Beroende på hur mycket klor vattenledningsvattnet innehåller.

Menbranet förstörs mycket snabbt av klor (är cellulosabaserat) och får inte torka ut då det även förstörs.

Om ingående vatten är förorenat så kan man få bakteriväxt på membrant och om det inte används på 4-5 dagar så måste man konservera med silverklorid. Viktigt då ett nytt membran på mitt båtfilter kosta 40 000kr. Slutsats filten mår bäst av att användas dagligen under minst 20 min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderna osmoser för akvariebruk har filter av poyamid /polysulfon.

Cellulosa acetat är billigare, åldras snabbare och har litet sämre rening.

Men de är nog svåra att få tag i nu. Jag köpte mitt sista cellulosaacetatmembran från Gibbon för två år sedan men nu finns det inte i deras lista.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderna osmoser för akvariebruk har filter av poyamid /polysulfon.

Cellulosa acetat är billigare, åldras snabbare och har litet sämre rening.

Men de är nog svåra att få tag i nu. Jag köpte mitt sista cellulosaacetatmembran från Gibbon för två år sedan men nu finns det inte i deras lista.

Även dessa är känsliga för klor och bakteriepåväxt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...