Gå till innehåll

Uppstart av Akvastabil 360L


Kubiken1891

Rekommenderade inlägg

Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet :)

Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos.

Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge.

Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken?

antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ingen verkar svara så jag gör ett frest.

Om du inte är rädd för att handla från utlandet så kan jag rekommendera dessa två:

http://www.fish-street.com/jebaojecod_dct4000_water_return_pump

http://www.fish-street.com/bubble_magus_curve_7_protein_skimmer

Det är hyfsade grejer till bra pris.

Lycka till med bygget! Akvastabil är trevliga akvarium. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet :)

Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos.

Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge.

Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken?

antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?

Jag har en Bubble Magus Curve 5 till mitt 360+40, returpumpen är en Jebao DCT4000. I min experimentsump (plastback) så har jag skummare i första facket, sedan ett duplex refugium med mörk sektion nederst och en grund belyst sektion överst med chaeto. Sist ligger returpumpen och en påse aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en hel del varianter på sump design beroende på hur mycket plats du har. En av mina många projekt är att få till en riktig sump i glas.

Om jag får plats tänker jag då köra följande variant. 1: Vatten in med filtersockor, 2: skummare och värmare, 3: duplex refugium , 4: retur.

Något att tänka på med sumpen är också att den ska var lättservad. Jag tömmer skummarkoppen och gallrar ut chaeto ungefär en gång i veckan så då vill jag att det ska vara hyfsat enkelt att komma åt dessa fack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...