Kubiken1891 Postat 8 augusti 2015 Postat 8 augusti 2015 Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos.Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge.Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken?antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första? Citera
Keller Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 Ingen verkar svara så jag gör ett frest. Om du inte är rädd för att handla från utlandet så kan jag rekommendera dessa två: http://www.fish-street.com/jebaojecod_dct4000_water_return_pumphttp://www.fish-street.com/bubble_magus_curve_7_protein_skimmerDet är hyfsade grejer till bra pris. Lycka till med bygget! Akvastabil är trevliga akvarium. Citera
Alessandro Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 Hej!Jag har idag en bubble magus curve 7 till mitt kar, funkar fint!Jag skulle välja den eller en coral box d700, båda från fishstreet. Citera
peterj66 Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos.Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge.Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken?antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?Jag har en Bubble Magus Curve 5 till mitt 360+40, returpumpen är en Jebao DCT4000. I min experimentsump (plastback) så har jag skummare i första facket, sedan ett duplex refugium med mörk sektion nederst och en grund belyst sektion överst med chaeto. Sist ligger returpumpen och en påse aktivt kol. Citera
Kubiken1891 Postat 20 augusti 2015 Författare Postat 20 augusti 2015 Aha jag trodde skummaren skulle vara i sista facket, fack 2 har iofs alltid konstant vattennivå så det låter iofs rätt smart. Citera
peterj66 Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 Finns en hel del varianter på sump design beroende på hur mycket plats du har. En av mina många projekt är att få till en riktig sump i glas. Om jag får plats tänker jag då köra följande variant. 1: Vatten in med filtersockor, 2: skummare och värmare, 3: duplex refugium , 4: retur.Något att tänka på med sumpen är också att den ska var lättservad. Jag tömmer skummarkoppen och gallrar ut chaeto ungefär en gång i veckan så då vill jag att det ska vara hyfsat enkelt att komma åt dessa fack. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.