Gå till innehåll

Hjälp ! Planaria!!


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har börjat upptäcka planaria(roströda plattmaskar) i mitt akvarie!

Hade ett akvarium en gång i tiden som blev översvämmat av dessa kryp, och fick rivas pga detta.

Har hört om "flatworm exit"(salifert) eller att "anti red",egentligen mot röda slem-alger

från aquamedic skall hjälpa.

Akvariet är fullt med fina SPS koraller så det gäller att inte tillsätta nåt skadligt.

Har ni nåt tips??

Hälsningar Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De skall vara beroende av silikat så silikat remower på osmosvattnet kanske kan hjälpa på sikt. Vissa fiskar skall äta dem t. ex Mandarinen men min lilla hona i fraggkaret håller sig rund på annat. Hexateanian skall äta dem också och det kanske kan stämma för tillsammans med dem i 450 litern är det knappast någon enda mask. Jag fick en riktig invasion i mitt nano för några månader sedan men två gånger utsugning med slang av dem + litet kiselalger har minskat antalet till rimliga proportioner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marc Levenson har skrivit en beskrivning om hur han medicinerade med Salifert Flatworm eXit http://www.melevsreef.com/flatworms.html

Jag har själv fått in den vanliga sortens plattmaskar (oranga med röd prick) i mitt korallkarantänsakvarium och mitt macroalgsakvarium. Dessa plattmaskar härstammar från exemplar som följde med macroalger respektive korallfraggar från Stig. Om jag får tag på Salifert Flatworm eXit tänker jag köpa det och försöka få bort plattmaskarna, eftersom jag inte vill få in plattmaskarna i mina andra akvarier.

Framöver tar jag nog och testar att doppa alla nya koraller, snäckor etc under 15 minuter i en Salifert Flatworm eXit lösning. Får se om det hjälper. Vore en fördel om det är så enkelt, så man kan flytta koraller, snäckor osv mellan akvarierna, samt köpa eller byta till sig nya koraller utan att behöva oroa sig för plattmaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge det bara är ett litet antal av dem kanske de inte gör någon skada, men jag vill ändå inte ha dem i min akvarier för jag vill inte att de kommer med på mina bilder när jag fotograferar annat i akvarierna. De påminner mig om ett gäng igentäppta pormaskar i ansiktet på en människa, vilket inte är så snyggt vare sig på ett porträtt eller i verkligheten, men det förvärras av att man får en mental association om hur personen i fråga kan komma att se ut om det blir värre och det vidareutvecklas till en massa finnar som täcker hela ansiktet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det fantastiska med saltvattensakvarier artmångfalden.

Beviset för mig att mina akvarier fungerar är att jag ser många olika typer av djur i mina kar utan att någon tar över och konkurrerar ut de andra. När jag har ser en del plattmaskar (de är ju egentligen inte Planarier) utan att de tar över så ser jag det som att det att jag har en god biologisk balans. (planarier har jag också fast jag ser dem inte lika ofta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...