Xanrag Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 Jag har blodröda partier på några av mina levande stenar, är det någon sorts alg? Är det sniglar och ermiter som gäller eller behöver man något annat?Det är inte slemmigt alltså utan det verkar mer som missfärgning på stenen..Ingen direkt tjocklek på det. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 Vill du ha bort det hade jag satsat på en Collector urchin, Samlarsjöborre. Eller en Diadema sp. Fast dom äter även de trevliga rosa kalkalgerna, så stenarna kan se lite trista och ljusa ut istället. / David Citera
crille_hallden Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 Mats, du vill ha kalkalger.det konkurrerar ut andra alger på stenen.trådalger etc. får svårare att fästa etc. Citera
Xanrag Postat 6 september 2015 Författare Postat 6 september 2015 Okej, ingen större fara med andra ord.Kan man fästa koraller ovanpå kalkalger eller måste man ta bort dom först i så fall?Blev mest orolig om det var första steget på "rött slem" som man läst så mycket om. Citera
Mr_Ewing Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 Okej, ingen större fara med andra ord.Kan man fästa koraller ovanpå kalkalger eller måste man ta bort dom först i så fall?Blev mest orolig om det var första steget på "rött slem" som man läst så mycket om.Cyano är slemmigt och väldigt lätt att suga bort.Du behöver inte ta bort algerna om du ska limma fraggar ovanpå. Citera
Xanrag Postat 6 september 2015 Författare Postat 6 september 2015 Tackar!Funderar på att sätta på en webcam riktad mot akvariet för det är något som gör att vissa Rhodactis (tror jag det är) drar ihop sig till små russin dagtid.. misstänker det är någon som tar och biter lite på dom.Kan det vara eremitkräftorna som är hungriga då jag rengjort sanden och inte övermatat? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.