Gå till innehåll

Vita prick eller?


Hansen898

Rekommenderade inlägg

Hejsan har haft mitt ocellaris Oar i ca två veckor kan det fortfarande röra sig om stress då de har lite vita prickar eller ska jag dra igång karantänkaret? Vad är det viktigaste att ha med vid start i ett karantärskar samt hur lång tid tar det att starta upp det så att jag kan rädda mina små fiskar tänkte göra en variant på tank transfern några tips?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl ingen mening och krångla med dessa fiskar. Har de någon "skit" på sig har de troligtvis redan smittat dina andra fiskar. Däremot kan det ju vara bra och ha ett karantänsakvarium för ny inköpta. Jag föredrar nog ett som är lite inrett (ls o korallsand) fast det funkar ju inte om du måste medicinera då skall det vara helt sterilt. Hjälpmedel som behövs är cirkulationspump, ozon (alternativt uv) och en skummare tycker jag (om du inte medicinerar). Tiden som det tar att starta upp det är ju som för vilket annat saltvattensakvarium. Detta om du tänkt köra en lite mer "naturlig" karantän i annat fall är det ju bara och ta vatten från huvudkaret (i samband med ett vattenbyte).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bara säga en sak!!! Och döda denna myt en gång för alla!

DET FINNS INTE STRESSPRICK !!!

antingen har de prick eller inte, vissa kan leva med det och vissa inte, så fort fisken blir stressad eller andra saker, emunförsvaret går ner då blossar pricken upp!

de vita prickar fisken får beror på fiskens egna emunförsvar!

parasiterna är osynliga och sitter oftast i hjälarna, var på fisken får mindre och mindre syre var på den dör eller inte!

vissa fiskar dör utan några synbara prickar!

med uv och eller ozon(i ett vanligt akvarium med sand och sten) Kan man hålla ner antalet parasiter men inte döda ut alla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bara säga en sak!!! Och döda denna myt en gång för alla!

DET FINNS INTE STRESSPRICK !!!

antingen har de prick eller inte, vissa kan leva med det och vissa inte, så fort fisken blir stressad eller andra saker, emunförsvaret går ner då blossar pricken upp!

de vita prickar fisken får beror på fiskens egna emunförsvar!

parasiterna är osynliga och sitter oftast i hjälarna, var på fisken får mindre och mindre syre var på den dör eller inte!

vissa fiskar dör utan några synbara prickar!

med uv och eller ozon(i ett vanligt akvarium med sand och sten) Kan man hålla ner antalet parasiter men inte döda ut alla!

Tack Johan , trevlig läsning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem! Vi har alla varit där!

parasiterna har en 7dagarcykel om jag kommer ihåg rätt, därför upplevs det som att pricken går i vågor!

jag kommer inte ihåg hur många veckor det tar för att alla paracit cyklar har gått runt utan värddjur innan de dör ut, men det finns en mängd riktigt bra länkar gällande prick!

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bara säga en sak!!! Och döda denna myt en gång för alla!

DET FINNS INTE STRESSPRICK !!!

antingen har de prick eller inte, vissa kan leva med det och vissa inte, så fort fisken blir stressad eller andra saker, emunförsvaret går ner då blossar pricken upp!

de vita prickar fisken får beror på fiskens egna emunförsvar!

parasiterna är osynliga och sitter oftast i hjälarna, var på fisken får mindre och mindre syre var på den dör eller inte!

vissa fiskar dör utan några synbara prickar!

med uv och eller ozon(i ett vanligt akvarium med sand och sten) Kan man hålla ner antalet parasiter men inte döda ut alla!

Min palett har prick och enligt rolle räckte det med att jag körde full syra på uv...men nu har jag läst lite och det verkar inte räcka för att döda parasiten som nu sitter på fisken? Har inge koppartjosan men såg att man kan göra sötvatten dopp? Hur länge doppar man fisken?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...