Gå till innehåll

Vad ska jag göra med fulalgerna?


Strikt

Rekommenderade inlägg

Jag har en tid haft nån slag algs som byggt mattor i sanden. Jag har rensat lite vid vattenbyten men eftersom den inte varit så snabbexpansiv har jag inte oroat mig så mycket.

post-7703-14468936511127_thumb.jpg

Sen nån vecka tillbaka har det dock börjat dyka upp en annan(?) alg högre upp i akvariet, en trådig/slemmig grön variant som jag försökt plocka ur. Upptäckte dock till min fasa idag ett oplanerat refugium i avrinningsboxen (som har igenimmat plexitak) med denna fulalg.

post-7703-14468936510798_thumb.jpg

Försökte ta bort så mycket jag kunde men undrar nu vad jag ska göra för att bli av med dessa då den senare verkar mer aggressiv. Quickfixmedel är jag lite rädd för då det kan skapa total obalans.

Det som varit lite svajigt senaste tiden är KH, ligger även högre nu än normalt. Dessa värden har jag mätt upp:

Salifert KH 9,7

Salifert Ca 410

Salifert Po3 0,5 (äldre test som jag inte litar på, tror det är högre)

Fauna Marine Po4: 0.06

Så frågorna jag har är:

Vad beror utbrottet på, tror ni?

Vad ska jag göra, tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skugga avrinningen till att börja med. Om den bara växer där. Å andra sidan så om nu algerna håller sig där istället för i visningskaret så låt det vara ett refugium. Det skadar väll inte?

I naturen växer alla korallrev igen rätt fort om herbivorerna försvinner. Stabilare näringsvärden än där är svårt att få. Lägre no3/po4 med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skugga avrinningen till att börja med. Om den bara växer där. Å andra sidan så om nu algerna håller sig där istället för i visningskaret så låt det vara ett refugium. Det skadar väll inte?

I naturen växer alla korallrev igen rätt fort om herbivorerna försvinner. Stabilare näringsvärden än där är svårt att få. Lägre no3/po4 med.

Tack för råden Daniel!

Skuggat har jag gjort idag genom att sätta på en solfilm på plexitaket på boxen.

Det har ju inte varit invasion än i visningsdelen men jag hoppas slippa det. Är lite orolig eftersom vare sig kirurger eller div snäckor verkar äta den. Liknar lite algen du hade, vet du vad det var?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll allt stabilt, håll tummarna att clean up crew gör sitt jobb i huvudkaret.

På första bilden ser jag inga alger, men kanske lite cyano? På andra bilden är det en klump, kan vara vadsomhelst. Green turf/Gröna trådalger ... ingen aning tyvärr. Jag är bara bra på att få alger, inte identifiera eller få bort :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll allt stabilt, håll tummarna att clean up crew gör sitt jobb i huvudkaret.

På första bilden ser jag inga alger, men kanske lite cyano? På andra bilden är det en klump, kan vara vadsomhelst. Green turf/Gröna trådalger ... ingen aning tyvärr. Jag är bara bra på att få alger, inte identifiera eller få bort :P

Lite så jag tänker med, kanske också ska utöka med fler algätare. Vid närmare eftertanke kanske snäckorna har hållit undan den från att växa mer i visningskaret.

Dåliga bilder, men det i sanden ligger liksom dolt under ett sandlager och bildar en grön algmatta. Den andra växer som dina alger gjorde, är tjock trådig och mjuk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för kirurger har du? Min naso lituratus slår alla andra kirurger med hästlängder när det kommer till att beta alger. Naso över lag är grymma men lituratus och elegans är strået vassare om man har plats

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Intressant!

Har bara en flavecens och tyvärr rätt fullt på fiskfronten men blir algerna värre kanske det kan vara läge att plocka ur annat till förmån för en liten version av någon naso.

Visst har du haft en sjöhare förut? Hur betade den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle föreslå en sjöbore. En diadema skulle göra susen. Fiskar betar alger och lämnar en klipps gräsmatta medans sjöboren äter upp allt + lite av stenen. Sen måste man ju ta hand om det som kommer ut ur andra änden på sjöboren. Nån typ av fosfatremover bör man ha, även om man mäter 0 i fosfat för fosfater är bunden i algerna som sjöboren/fisken frigör.

Den metoden löste mina algproblem billigt och lätt. Men det kan ta tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle föreslå en sjöbore. En diadema skulle göra susen. Fiskar betar alger och lämnar en klipps gräsmatta medans sjöboren äter upp allt + lite av stenen. Sen måste man ju ta hand om det som kommer ut ur andra änden på sjöboren. Nån typ av fosfatremover bör man ha, även om man mäter 0 i fosfat för fosfater är bunden i algerna som sjöboren/fisken frigör.

Den metoden löste mina algproblem billigt och lätt. Men det kan ta tid.

Ok, visste inte att de var all-algätare?! Har funderat på Tripneustes gratilla eller en Tuxedo men tvekat då de verkar möblera om. Diadema är ju väldigt snygga men hur funkar de när man har tätt mellan korallerna, de ser så osmidiga ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den bästa algätaren förutom grönalger som de flesta äter är nog ner med näven o rensa?

Ja den har jag kört hittills men det blir ju en del fragment kvar. Är orolig att jag ska få nån algexplosion som tar över hela karet innan man hinner göra nåt åt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

Har bara en flavecens och tyvärr rätt fullt på fiskfronten men blir algerna värre kanske det kan vara läge att plocka ur annat till förmån för en liten version av någon naso.

Visst har du haft en sjöhare förut? Hur betade den?

Japp. Sjöharar är riktigt grymma. Dock är de väldigt svåra att hålla vid liv och har du otur och det dör och åker in i en pump så kan det bli otrevligt. Har haft flera sjöharar och ingen har levt över en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diadema nämndes tidigare, den är grymt bra på att hålla efter alger överallt där den kommer åt. Lättare att hålla vid liv än en sjöhare också tycker jag.

Med vänlig hälsning Fredrik

Fanns inga inne i onsdags men det verkar som att Tuxedon och sniglarna som fick arbetsplats i överrinningsboxen gör ett bra jobb så här långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...