Richard_22 Postat 25 oktober 2015 Författare Postat 25 oktober 2015 Tror det kommer funka bra, kommer inte köra med sump. Något tips på något ställe att beställa osmos från eller något bra märke/modell? Citera
_Manne_ Postat 25 oktober 2015 Postat 25 oktober 2015 Tror det kommer funka bra, kommer inte köra med sump. Något tips på något ställe att beställa osmos från eller något bra märke/modell?http://www.drakfisken.se/osmos/1328-aqualight-osmos.htmldär har du ett exempel.. Ofta sätter man ett silikat filter efter osmosen som en fjärde del i systemet.. Osmoser finns i dom flesta web butiker så det är bara att välja.. Men välj en i klass med denna ang liter/dygn.. Det handlar lite om din tid i slutändan..Med vänlig hälsning, Manne Citera
Richard_22 Postat 25 oktober 2015 Författare Postat 25 oktober 2015 Tack! Sen undrar jag om det verkligen är nödvändigt med karantän kar också?! Det stod i guiden att det är bra att ha, och det kan man ju förstå. Men när man precis börjar och inte vet om man kommer fortsätta med hobbyn så känns det onödigt med ännu ett akvarium. Kommer också hålla enkla fiskar och koraller för att försöka undvika lite problem. Citera
_Manne_ Postat 25 oktober 2015 Postat 25 oktober 2015 Personligen har jag aldrig haft ett karantän kar, alla tycker olika dock.. Som du nu ska starta så fokusera på stället där du kommer o handla lokalt.. Se till o få "felfria" exemplar hem.. går där dålig fisk i systemet så vänta tills en annan gång.. Tålamod är viktigt o ha en plan.. Köp inte på impuls o var absolut medveten om vad du handlar.. Är du osäker så googla upp arten i butiken på mobilen så du vet vad du köper.. Alla har vi varit nya någon gång..Med vänlig hälsning, Manne Citera
Richard_22 Postat 25 oktober 2015 Författare Postat 25 oktober 2015 Håller med! Då skippar jag det till en början, och ser hur det går. Kollar absolut upp vad jag köper! Citera
Vidofner Postat 25 oktober 2015 Postat 25 oktober 2015 Vissa tycker folk är korkade som inte har karantän. Dessa människor tror jag sällan bor i lägenhet dock . Jag skulle gärna ha karantän annarsSkickat från min SM-G920F via Tapatalk Citera
Blåbert Postat 26 oktober 2015 Postat 26 oktober 2015 Karantän kan bestå av två baljor som lätt kan stuvas undan Citera
Richard_22 Postat 26 oktober 2015 Författare Postat 26 oktober 2015 Ja, det kan ju vara enkelt, men jag börjar utan. Citera
Richard_22 Postat 31 oktober 2015 Författare Postat 31 oktober 2015 Hej! Nu börjar det närma sig, får akvariet på tisdag. Tänker beställa lite utrustning, salt, osmos, levande sand och sten. Har en kort fråga om sanden och stenen. Har hört att det är bra att köpa begagnad sand för att det finns organismer som hjälper till att starta upp akvariet. Funkar ny sand också? Funderar på att beställa från triton akvarium. Tar det längre tid med ny oanvänd sand och sten? Blir det lika bra? När ska sanden läggas i och hur tunt lager? Stenen ska väl i när första vattnet kommer i så att värdena får stabilisera sig. / Richard Citera
Zanders Postat 31 oktober 2015 Postat 31 oktober 2015 Tänk på att mindre kar är mindre meck i början samt billigare. Bra när man ska starta ditt första då kostnaden inte blir för hög om du skulle få nog.Sand skulle jag inte slänga i såhär i början bara för att det är lättare att städa ur efter alger och skit som kan komma i början.Sten ska du försöka köpa levande. Lukta på den luktar den hav är den oftast okej, luktar den illa handlar du den inte.Kasta ut dig frågor så skall jag försöka hjälpa dig så snabbt jag kan./Anders Citera
Richard_22 Postat 31 oktober 2015 Författare Postat 31 oktober 2015 Tack du! Då väntar jag med sanden tills värdena är stabila och vattnet ser fint ut...? Funkar det att köpa ny sand och inte begagnad? Gäller stenen, så har jag ingen saltvattensbutik i närheten, så det blir nog till att beställa. Då kan jag ju inte se eller lukta på den... Funkar det ändå? Citera
Zanders Postat 31 oktober 2015 Postat 31 oktober 2015 Du kan stoppa i död sten också skillnaden är att en bra sten innehåller bakterier, organismer, svamp, osv som hjälper dig på vägen. Den enkla vägen.Finns dock vissa som hellre använder död sten och ägnar hela sitt liv till att inget oinbjudet hamnar i tanken men det är absolut inte den enkla vägen. Angående sand så kan du glömma levande sand. Jag har svårt att tro att något skulle hålla sig vid liv från andra sidan jorden i en vakuum påse som utsätts för både det ena och andra.Kanske värt att ta en biltur till någon bra butik som har bra sten? Citera
Richard_22 Postat 31 oktober 2015 Författare Postat 31 oktober 2015 Jo, det kanske är det. Det finns ju dock "levande" sten att köpa från till exempel triton akvarium eller zoo.se, menar du att dem är döda? Angående sanden så finnsdet ju också att köpa i Sverige. Det kan ta ett tag innan jag kommer till en bra butik, kan jag starta upp akvariet ändå med bara vatten och lägga i stenen efter och sanden? Citera
Zanders Postat 31 oktober 2015 Postat 31 oktober 2015 Läs allt i länken nedan. Där har du egentligen alla svar.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17503-Mina-erfarenheter-av-att-starta-upp-ett-saltvattensakvarium Citera
Richard_22 Postat 31 oktober 2015 Författare Postat 31 oktober 2015 Ok. Då kan jag alltså fylla med vatten och ha det nersläckt med pumpar mm igång och förbereda stenen när jag får tag på den. Du rekommenderar alltså inte att beställa varken sand eller sten? Citera
Richard_22 Postat 1 november 2015 Författare Postat 1 november 2015 Tänker förmodligen beställa salt och osmosfilter idag. Någon som har något förslag på vilket salt och filter jag borde beställa? Citera
PatrikD Postat 1 november 2015 Postat 1 november 2015 Rekommenderar starkt att koppla på en TDSmätare till osmosen. För maximal rening tycker jag man kan slänga på ett jonbytarfilter eller två. Kolla på jlakvarium. Citera
Richard_22 Postat 1 november 2015 Författare Postat 1 november 2015 Okej, ska kolla. Hur mycket behöver osmosen producera för att passa Rsm 130? Hur många liter per dygn? Får gärna ge förslag på en bra osmos! Citera
PatrikD Postat 1 november 2015 Postat 1 november 2015 Jag köpte en billig på Oceanakvarium 500:-? 190 l/dygn till ett 250 l och kopplade på en jonbytare. TDS mätaren håller koll på när det är dags att byta filter. Jag tror det sitter nästan samma grejor i alla. Ju snabbare ju dyrare. Citera
Richard_22 Postat 1 november 2015 Författare Postat 1 november 2015 Så är det. Ska kika runt lite. Nåt bra märke på salt? Hur mycket behövs? Det är ju lika bra att köpa mycket så det räcker ett tag. Citera
PatrikD Postat 1 november 2015 Postat 1 november 2015 Jag tror du tryggt kan välja något utav standardmärkena. Själv tror jag på Faunamarin. Bra kvalitetskontroll (gissar jag) och har stora korallanläggningar de kör sitt eget salt i.1 kg salt kan räcka till ca 25 liter. Citera
Richard_22 Postat 1 november 2015 Författare Postat 1 november 2015 Ok! Tack, då har jag fått svar på dem frågorna. Tror dock jag kommer beställa vit sand från nätet. Citera
PatrikD Postat 1 november 2015 Postat 1 november 2015 Riktigt vit sandhttp://www.jlakvarium.se/inredning-sten-sand-osv/ati-fiji-white-sand.aspx Citera
Richard_22 Postat 2 november 2015 Författare Postat 2 november 2015 Var precis den sanden jag tänkt mig, kör på den! Citera
Richard_22 Postat 5 november 2015 Författare Postat 5 november 2015 Hej, har en fråga. Har nu fått akvariumet samt all utrustning. Har också fått hem salt och sand. Har beställt tester men dem var slut i lager så det dröjer till nästa vecka. Har inte heller någon saltmätare än. Min fråga är om jag ska hälla i vatten och bland det i akvariumet redan nu och lägga i sanden efter några dagar? Jag har fått med några tester från killen jag köpte det ifrån, ammonium, ammoniak, nitrit och nitrat. Jag vet ju hur mycket salt jag ska ha i. Tänkte att det är bra att hälla i redan nu så värdena kan stabilisera sig fast jag inte har själva testerna än. Vad tycker ni? 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.