Gå till innehåll

Zeobakterlith


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jag var inne på Bauhose och köpte en hink med Zeobakterlith 139kr för 3L, avsett för akvarium och dammar. Är det nån som har testat denna produkt? Produkten verkar identisk med vanlig Zeolith.

Fråga 2 Eheim har ett filtermaterial till ytterfilter som ser likadant ut EHFISUBSTRAT är det någon variant av Zeolith? eller är det ett rent keramiskt material?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.pwss.se/product.php?productid=542&cat=69&page=1

"Filter matreal som används i ytterfilter. Ett bra keramikmatreal som lämpar sig ypperligt till att använda som biologiskt filter i behållaren. "

Jag hade det i mitt ytterfilter till mitt 720 när jag hade det, och det fungerade väldigt bra. Inte testat det till saltvatten dock, så det kan jag inte uttala mig om. Men det verkar iaf vara ett rent keramiskt material. En kille på jobb sa också att det var av glas, kan dock inte säga om det stämmer eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var inne på Bauhose och köpte en hink med Zeobakterlith 139kr för 3L, avsett för akvarium och dammar. Är det nån som har testat denna produkt? Produkten verkar identisk med vanlig Zeolith.

Fråga 2 Eheim har ett filtermaterial till ytterfilter som ser likadant ut EHFISUBSTRAT är det någon variant av Zeolith? eller är det ett rent keramiskt material?

Vanlig Zeolith? Det finns säkert hundra olika zeolither med olika egenskaper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig Zeolith? Det finns säkert hundra olika zeolither med olika egenskaper.

Ja, jag har sett att det fins en massa varianter på denna produkt. Dom ser likadana ut och har liknande beskrivningar.

Jag är intresserad av att veta vad det är för skillnad mellan dom olika varianterna.

Jag misstänker att det är samma bergart i olika förpackningar. Men det fins förhoppningsvis någon på forumet som kan förklara skillnaden för en som inte har alla hästar hemma när det gäller kemin.

"Produkten kallas för zeolit och är av vulkaniskt ursprung. Detta mineral bildades för flera hundra miljoner år sedan när askan från vulkanutbrott hamnade i alkaliska saltvattensjöar. Zeolitmaterialets största fördel är att den är extremt porös. Storleken på porerna är mellan 0,01 till 0,001 mm och är homogent fördelat i hela stenen. Det är dessa små porer som gör att zeoliten är mycket lämplig som underlag för aeroba och anaeroba bakterier. Nollnitrat har endast krossats till lämplig granulatstorlek (5-15 mm), tvättats och därefter torkats. Zeoliten är inte manipulerad på något vis"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte har fel för mig så innehåller den Zeolith vi vanligen pratar om i saltvattenskretsar 3 eller t.o.m. 4 olika sorters Zeolith?

För min del så känns hela Zeolith-grejen lite darrig. Där finns både seriösa företag och rena skojare... gemensamt är att de alla lovar guld och gröna skogar... eller gula och gröna koraller iaf. Det är svårt att skilja de bra från de dåliga.

Jag har ingen aning om vad det är Bauhaus säljer. Troligen gör det iaf ingen skada, men det skulle förvåna mig om det är den optimala sammansättningen. Men det är bara spekulationer från min sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett utdrag ur länken nedan, det är väl det värsta som kan hända att Ca:t droppar.

"Why did so many earlier trials with Zeolites in seawater end unsuccessfully, even though they worked perfectly in freshwater? The answer is easy: The Zeolites commonly used in freshwater adsorb ammonium, which is a desirable function in fresh, AND seawater. However, Zeolites do prefer calcium. Now, you can imagine what happens in seawater! There is usually little to no calcium in normal freshwater, so the Zeolites absorb ammonium. Because there is a lot of calcium in seawater and because these specific Zeolites prefer calcium, the calcium values drop instantly, with sometimes catastrophic results. In the earlier days, when marine aquarists experimented with freshwater Zeolites, they ended up with very low calcium concentrations of less than 200 mg/l."

Det här är en ganska bra länk som förklarar hur zeoliten fungerar.

http://www.wetwebmedia.com/ca/cav1i3/zeovit/Zeolite_Filters/Zeolite_Filters.htm

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart intressant länk Janne.

"There are hundreds of different Zeolites known in nature, and also many different synthetic Zeolites"

"The Zeolites now used for seawater preferentially absorb ammonium,"

"when a carbon source is added" Någon som vet vad som menas med denna carbon source?

Jag ska hålla ett öga på vad som händer med CA när jag testar, mitt CA ligger lite högt just så en liten dipp skulle inte skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"when a carbon source is added" Någon som vet vad som menas med denna carbon source?

Nu får du passa dig, du börjar närma dig ZeoVit. Både ZeoFood7 och ZeoStart2 innehåller "carbon source" som är näring till bakterierna. Om du vågar och vill så har jag en halv flaska ZeoStart1 över, den är din om du vill hämta den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodkan tar husse hand om aldeles själv! kan ju inte skämma bort fiskarna med vad som helst.

Jag har lagt 500g av mirakel medlet i karet nu så får vi se vad som händer. Och det blir ingen form av bakteriematning. Tängte jag skulle mäta CA i kväll och i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...