Gå till innehåll

Sand=Phosfat


Capote

Rekommenderade inlägg

Det verkar pågå en diskussion i Tyskland om att man skall undvika sand och grus i akvariet om man vill ligga på mycket låga phosfathalter och att man skall konstruera inredningen så att man suga bort den skit som samlas på botten. Det finns tydligen de som ställer de nedersta LS på "ben" så att de kommer åt med en sug överallt. De menar att man då får en mycket bättre tillväxt och enklare kan behålla färgen på acropra t.ex. Att de inte sakta men säkert färgar om mot brunt.

Finns det några åsikter om detta på forumet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan jag noginte hålla med om jag har sett hodd dykaren hur hans koraller gått från bruna till riktigt lila osv å där är det gott om sand på botten.

Jag tror att man kan kompensera upp den lilla skit som blir med att gör fler vattenbyten för att få ner phosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte en fråga som man kan svara ja eller nej på, det beror på hur låg fosfathalt man strävar efter och hur mycket man tillför. Har man mycket fisk och hård last på akvariet, så tror jag man skall köra utan. Har man lite fisk så tror jag man kan komma långt med sand, men hur långt vet man ej fråns man provat. Det finns ju inte ett akvarie som är likt ett annat. Om man skall ner på 0.02 - 0.03 som är det optimala mätt med en photometer, så skulle jag köra utan sand för att vara på den säkra sidan. Fosfaten kommer ju inte direkt i sanden heller, utan det är något man bygger upp under en lång tid.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen föredrar att enkelt kunna få ut detrius ur karet för att slippa för höga halter av fosfat.

Jag har byggt upp stenen 7-10 cm på akryl och pvc rör och sett till att det är kraftig ström under stenen!

Varje vecka suger jag ur den detrius som bildas (5 % vattenbyte) och i regel blir det en full botten på en Reef Crystal 25 kg hink av detrius. Detta trots att jag har bra cirkulation, relativt låg fiskbelastning och får ut hyffsat mycket till skummaren. Det bildas mycket skit i karet som skall ut, har man sand så måste man lösa det på ett bra sätt annars kommer problemen på sikt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis samma teknik som Norberg har som finns hos en del tyska akvarister. Själv har jag ingen sand för att enklare få upp skiten men jag kommer ju aldrig år som man gör om man byggt upp på detta sätt. Och det bildas ju mycket även om man har liten fiskbelastning. En fråga man kan ställa sig är hur mycket fosfat man får ut i vattnet vid sugningen kontra om man låter det ligga. För allt får man ju inte med utan en del virvlas upp när man är där med sugen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kombinationen bra cirkulation och filtervadd brukar fånga upp det som inte man får ut med sugen!

Hur mycket som blir kvar om man inte får ut ditriusen vill vi nog inte veta! Men min gissning är nog att det byggs upp en hel del som lagras i sten och finns i vattnet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill slippa detrius så måste det till en mekanisk filtrering någonstans i systemet.

Det har inte så mycket med sanden att göra.

Men jag undrar om det finns några belägg för att en "bare-bottom" tank generellt sett skulle ha ett lägre fosfat innehåll än en fungerande DSB-tank.

Djurfaunan i min dsb håller liv i en del "omöjliga objekt" som t.ex lima vulgaris eller tidigare feather dusters.

Men om man kör sin burk på svältgränsen för att få korallfärger, så är kanske inte sand nån bra ide att ha med i kalkylen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att det är oklart om det finns några belägg för detta. Jag har själv kört både med och utan sand utan några stora skillnader tycker jag. Samtidigt vet man ju att tyskarna är framåt när det gäller den här typen av frågor så man kan få bra tips där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man kör sin burk på svältgränsen för att få korallfärger
Jag har sett liknande uttalande tidigare här på guiden, som jag tycker är en missuppfattning/okunskap. För att man försöker hålla en naturlig nivå på fosfaten, så svälter man inte korallerna automatiskt, utan man måste mata dem istället. Men när man har höga nivåer på fosfaten och nitraten så tar man bort den normala funktionen att korallen använder polyperna för att fånga maten. Den stå bara där utan polypexpansion, blir brun och övergödd. När jag ruskar om i mitt ZeoVitfilter så ser jag hur korallerna expandera sina polyper för att fånga bakterier som släpper då och far runt i akvariet, precis som de gör naturligt ute på korallreven. Skulle de svälta så skulle de inte växa, jag har minst lika bra tillväxt som tidigare, men mina koraller äter en mer normal diet än den fosfatsoppa som många ger sina koraller.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej janne!

Svältgränsen var kanske ettdåligt ordval.

Vad jag åsyftade var väl snarare att om man vill köra sitt kar med t.ex zeovitmetoden,så är sand i systemet en faktor som ger en viss latency i vattenkontrollparametrarna, och av den anledningen är mindre lämpat.

Men du har rätt i att det finns ett visst mått av okunskap i mitt uttalande, t,ex så tror jag att om man stoppar i en nyinköpt från ett "normal förorenat" akvarium korall i en zeovit-tank (eller tvärtom) så blir det problem!?

Är det så att korallerna gradvis måste avvänjas från tidigare näringsnivåer, eller har jag fått det om bakfoten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan bli ett problem, men det tar lång tid för en korall att ställa om och när den gjort det så har korallen tappat färgen och är då inte så intressant längre att köpa. Så i praktiken blir det aldrig något problem, för handlarna vill bli av med dem innan det sker och jag ville helst köpa samma dag eller dagen efter leverans.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just nu bare bottom i mitt nya kar men i mitt gamla hade jag sand. Jag hade några rosa/svarta sjögurkor (förmodligen Holothuria edulis) i flera år och de gjorde ett fantastiskt arbete med att hålla sanden ren. Jag avyttrade dem när jag la ned den gamla burken och byggde nytt. Ett projekt som tyvärr tog lång tid... För att ansluta till diskussionen undrar man ju om gurkorna minskar fosfat halten eftersom sanden passerar igenom dem. Kan de bryta ned fosfaterna eller passerar den bara rakt igenom? Jag har också haft svarta (Holothuria atra) och grön/rosa och gula (Colochirus crassus/robustus ) men de är mer som prydnad tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en stilla undran. Var har ni sett sandlösa korallrev?

Levande sten innehåller minst lika mycket fosfat som korallgrus! Korallgrus har i naturen passerat en papegojfisk.

Det gäller att ha tillräkligt många konsumenter i akvariet och inte övermata=nytillförsel.

De ända långvarit hållbara metoderna att minska fosfat torde vara att odla växter=Caulerpa och att utföra vattenbyten. Det i levande sten och korallgrus bundna fosforn frigörs lättare om pH är för lågt. Vid 8,2 frigörs mycket små mängder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... sicken "sandlådediskussion".... För det första - zeovithmetoden ÄR en extremmetod! Där ska fosfat och nitrat ner mot den absoluta 0 gränsen och då är alla näringskällor, även små sådana till för att undvikas (förutom bakteriematning eller annan korallmatning naturligtvis). Även spårämnen äv viktiga vid den här metoden och det är en av anledningarna till att Caulerpan inte platsar i det här sammanhanget - de konsumerar mycket spårämnen. Sedan är risken att Caulerpan dör - de får ingen näring. "Zeoviternas" mål är ljusa, klara färger på SPS - helt annat än man ser i andra burkar.

Sedan är det som det skrivits om tidigare - andra som inte använder zeovith tillför i stället nitrat och fosfat (exempelvis saltgurun Bernd Mohr) för att hålla sina SPS (i och för sig ligger de också på låga nivåer). De har väldigt fina koraller fast de får LITE mörkare utfärgning. Bara ett annat sätt att tänka och en annan målsättning. En del koraller tycker jag blir finare på detta sätt - andra koraller finare i zeovith/extremnivåer.

Mircul mud, refugum, DSB osv är ytterliggare ett sätt att tänka runt saltvattensakvarium - (även det börjar få anhängare i Tyskland). Här kommer man inte ner på extremnivåer som med zeovith. Men många burkar med fantastiska SPS ser man även här runt om i världen.

Så sluta påstå att det "ska vara på ett sätt"! Det finns helt enkelt många OLIKA sätt som har sina för och nackdelar! Och det är det som gör den här hobbyn så intressant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var precis det jag hoppades på när jag drog igång tråden. Att vi skulle få idéer och åsikter åt olika håll som var och en sedan kan ta ställning till och om man vill prova någon metod. Just nu tycks det inom vissa kretsar i Tyskland vara inne hos fosfatjagarna med bare bottom så "bare" ska den vara att man måste ställa LS på styltor. Intressant att se vad vi tycker om det här på hemaplan.

Jag fick inte länken att funka inte ens http://www.korallenriff.de så det kanske är något tilfälligt problem bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Magnus för ditt inlägg i debatten du fattar vad det handlar om :smiley20: Om man vill ha ut den fina färgerna så ska man inte göda zooantellerna med nitrater och fosfater. Jag kör inte med zeovitmetoden men jag använder zeolit för att hålla nere nitratvärderna och jag kan ta som exempel en acropora som jag köpte brun har blivit olivgön i mitt kar. Just nu ligger mitt nitrat lite högt ca 0,4mg/l zeoliten är ca 4 månader gammal så jag har skakat och snurrat påsarna och snart är det dags att byta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Magnus för ditt inlägg i debatten du fattar vad det handlar om :smiley20: Om man vill ha ut den fina färgerna så ska man inte göda zooantellerna med nitrater och fosfater. Jag kör inte med zeovitmetoden men jag använder zeolit för att hålla nere nitratvärderna och jag kan ta som exempel en acropora som jag köpte brun har blivit olivgön i mitt kar. Just nu ligger mitt nitrat lite högt ca 0,4mg/l zeoliten är ca 4 månader gammal så jag har skakat och snurrat påsarna och snart är det dags att byta

Ja, så är det väl till viss del. Starkt och rätt ljus, låga näringsnivåer och spårämnen tar fram färgen. Fast kommer man ner på verklig 0 nivå så kan en olivgrön korall bli vit-grön eller också metalliskt-grön beroende på sort. En del blir superfärgade och andra tappar färg.........

Åtminstånde har det blivit så i min burk och i mina kompisars burkar fast kanske är det för tidigt att uttala sig ännu. Vi har bara jagat de här extremnivåerna i ett ca ett halvår. Kompisarna testar Zeovith och jag Aqua Connects bakteriesystem.

Sedan är det nog inte själva zeolithen som är den stora grejjen med Zeovithsystemet enligt min mening utan kolföreningarna man matar bakterierna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...