ppihlstrom Postat 21 november 2015 Postat 21 november 2015 Hej på er igen, För ett drygt år sedan la jag ner mitt senaste saltkar efter en tid av av olyckor, samt vattenbekymmer, som visade sig bero på felaktiga saltmätningar, och en gradvis ökning av saliniteten till dödahavsnivåer. När jag väl fångade detta, så var allt så långt gånget, och min lust nertryckt i skorna...så jag sålde allt och köpte ett annat, lite mindre kar, och hinkade i Malawi... Allt väl på den fronten, de lever och frodas, leker och ynglar av sig, men ändå känns det i jämförelse ganska trist jämfört med det allra simplaste av saltkar, så nu, mot bättre vetande, vill jag tillbaka... Jag har då ett 180 liters Eheim, vitt kar med bänk, fullt med malawiciklider, som jag gradvis kommer att förbereda för salt... Inköp av teknik, tester, osv osv... Jag tänker mig en massa fin sten och sand, koraller, anemoner, räkor, stjärnor osv osv, samt 1-3 fina fiskar... borrat för ytavrinning och sump, övervakning med en liten rasberry-pi som min son ingenjör-studenten ska programmera som skolprojekt. så får vi se hur detta går då :-) Wish me luck! Citera
Strikt Postat 21 november 2015 Postat 21 november 2015 (ändrat) Svårt att titta in i en brunvattnig sötbalja och vara nöjd när man vet hur krispigt det kan se ut... Välkommen tillbaka och lycka till:) Ändrat 21 november 2015 av Strikt Citera
Slanten Postat 23 november 2015 Postat 23 november 2015 Utan salt smakar all mat konstigt. Så även livet utan saltakvarium. Citera
Stiffe Postat 3 januari 2016 Postat 3 januari 2016 Instämmer med föregående saltisar......välkommen tillbaks. Hur går det nu då? Har det hänt något på planeringsfronten än? Citera
smedberg Postat 3 januari 2016 Postat 3 januari 2016 Jag konverterade ett Juwel 240 som är väldigt likt din balja, funkar finfint Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.