Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej!

Tänkte nu starta upp en tråd om mitt Rsm 130 som är under uppstart. Akvariet har varit igång drygt en vecka och allting går bra så här långt :) Snart är det dags för fiskar och koraller!

Det är bara hojta till om ni har synpunkter eller tips, mottages gärna!

Mvh Richard

Postat

Börjar med lite vattenvärden från idag. Mätte senast i onsdags och sen dess har det hänt lite grann åt det positiva hållet. :)

Temp: 26,3

Salinitet: 1,026

Ammonium/Ammoniak: <0,01

KH/Alkanitet: 8 dkh

Nitrit: 0,02 mg/l

Nitrat: 2 mg/l

22/11-2015

Postat

Tack! Jo, det är ju bättre att ta det långsamt och se till att allt går bra än att stressa. Hur länge tycker ni man ska vänta innan man köper nåt djur eller korall? Beroende på om värdena är stabila eller?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat

Lite uppdatering. Karet rullar på, har möblerat om men annars inga förändringar, förutom massa gröna trådalger. Värdena är stabila så snart kommer det flytta in djur! Vet inte ringt säkert än men antagligen kommer jag börja med 1 ecsenius bicolor, några putsarräkor (hur många är lagom?), och några eremiter samt turbosnäckor. Det går framåt! :)

Postat

På tisdag får jag förhoppningsvis hem en ecsenius bicolor och ett gäng turbosnäckor. Bör jag göra ett vattenbyte innan? Och isf hur många procent? Har inte gjort något vattenbyte än.

Postat

Ne. Du har nog inte så många än. När jag fått upp en större mängd maskar tar jag bort dom jag kommer åt emellanåt. Dom större bara. För en del blir rätt stora ändå! Men det är jag det :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Postat

Idag fick jag hem Saliferts magnesium och calcium test. Inte perfekta värden, men jag hoppas det löser sig. Här nedan kommer alla värden. :)

Salinitet: 1,024

pH: 8,2

Temperatur: 26,3

Ammonium/Ammoniak: <0,01

KH/Alkanitet: 7 dkh

Nitrit: 0,00 (Wohoo!)

Nitrat: 5

Mg: 1200

Ca: 470

3/12-2015

Synpunkter? :)

Postat

Kul att se att det händer saker för dig Rickard. Sjålv har jag brottats med sumpen senaste veckan då ombyggnation av sump för att få in en Rollermate samt förbättrat sumpen lite.

Lycka till med fortsättningen mvh Boman

Postat

Idag har jag tagit lite vattentester, riktigt bra värden faktiskt! :D På lördag ska det få flytta in 2st clownfiskar och eventuellt en anemon eller någon mjukkorall. ;)

Värdena är följande:

Salinitet: 1,024

pH: 8,2

Temp: 26,3

Ammonium: <0,01

KH/Alkanity: 7dkh

Nitrit: 0,00 mg/l

Nitrat: 2 mg/l

Magnesium: 1470

Calcium: 450

10/12-2015

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...