Gå till innehåll

Mitt Rsm 130


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Det är säkerligen inget fel, bara ett led i ett saltvattenakvariumets mognadsprocess. Ditt kar är bara en dryg månad gammalt om jag inte minns fel. Det innebär att det fortfarande är i inkörningscykeln med sina olika stadier av algtillväxt. Tålamod är ledordet... det är tröttsamt att se på hur oönskade alger växer, men det kommer att bli bättre.

Hur ser dina vattenvärden ut?
Nitrat?
Fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med föregående "talare".....tyvärr något som vi alla, mer eller mindre, fått genomgå. Men det blir BÄTTRE och även du kommer att bli bättre på att hantera denna "stress" som det faktiskt innebär att drabbas av eländet. Plocka och skrubba av så mycket du kan och var ihärdig så passerar denna fas ska du se. Försök minimera den "näring" du tillför i form av bl a mat till fiskar etc. Byt vatten och gör rent filter etc. Det går över - det är ett löfte:)

Får till och från också påväxt med trådalger på min avrinningsbox mestadels, även nu när det varit igång drygt två år. Det är bara att plocka bort och önska att någon av eremiterna och/eller fiskarna sköter sitt:) Håll dem kort, brukar jag tänka.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon! Senast jag mätta nitrat låg det på 2mg/l, det är väl okej? Fosfat-test har jag inget men kanske borde skaffa det? Kör med aktivt kol och fosfatremover i filterhyllan.

Bruna slemalger, vad ska jag göra åt det?

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu läst på lite om Dinoflagellater och tänker börja behandlingen så fort som möjligt. Har dock några frågor som jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde svara på:

Det står att man ska höja pH till drygt 8,4, är det ett måste? Om man buffrar KH, höjs då pH också?

Medan man mörklägger akvariet i 3 dygn, ska man mata då eller går det bra utan att mata på några dagar?

Har tänkt hämta en clownfisk på söndag, kan jag göra det fast behandlingen är igång?

Har läst att man ska göra två stora vattenbyten på ca 33%, hur tätt efter ska man göra det andra vattenbytet?

Behöver verkligen svar på dessa frågor så jag kan lösa detta.

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tillskott i karet :)

Det blev en till clownfisk så nu har jag ett par. Det blev också en del koraller, varav två st acropora. Spännande att testa på stenkoraller! Det blev också en sten med knappar, och flakväxande montipora tror jag det är.

Ska försöka knäppa lite bilder imorgon! :)

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har roat mig med att flytta anemonen idag. Den hade krupit in under den understa stenen och satt sig under den och på frigolitplattan. Ingen aning om varför. Nu sitter den på ett bättre ställe så att fiskarna får plats i den.

Mvh Richard 2cba41f6789da9d280b9e11ab6dfd6d5.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att eventuellt skaffa några eremiter och någon slags sandvändare om ett tag, någon som kan ge förslag på en art av sandvändare som skulle passa i mitt kar? Det kommer dröja ett antal veckor dock, ska låta det stabilisera sig och förhoppningsvis bli av med lite alger.

Vad för slags korallim använder ni? Har testat lite olika men får det inte att sitta ordentligt... Just nu kör jag Ultra Frag Fix.

Mvh Richard

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...