Gå till innehåll

Gröna trådalger


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Du kan använda en slang med ett pvc-rör på. Har du en sump kan du leda vattnet genom en filterstrumpa och sen ner i sumpen så kan du hålla på längre än om du suger ut vattnet till en spann. Har du en liten borste går det att skrubba där algerna sitter och samtidigt suga upp det som lossnar.

 

Jag använder en sådan här för att fånga upp algerna. En kompis fixade en hållare till filterstrumpan med sin 3D skrivare. Man kan ju lösa det på annat sätt också.

 

En sjöhare brukar också hjälpa mot gröna trådalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, har du mycket trådalger bör du köra en del manuell borttagning. De flesta algätarna betar först när algerna är lite kortare. 

 

Du kan suga ut genom slang och sughävert. Sätter du en kort bit rör längst ut på slangen kan du suga in algerna i röret sen sätta fingret på öppningen och dra loss algerna, som sen sugs ut. 

 

/ David 

 

Tribiani hann före :) 

 

Sjöhare tycker jag inte är bra eftersom det är en tillfällig lösning och oftast dör ganska fort. Skaffa algätare som kan vara kvar i akvariet och hålla algerna betade under lång tid. Tex sjöborre, kirurger(beroende på storlek av kar), snäckor, eremiter mm. 

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Jag börjar med att ha nersläckt ett tag och skrubbar lite med en borste. Jag har en sån här grej som man använder till sötvattensakvarier när man suger upp vatten, skulle det funka på nåt vis? Isåfall så kan man fixa så vattnet åker tillbaka till akvariet men att algerna hamnar i en håv.

Som sagt försöka jag få tag på eremiter, men det verkar vara mitt under en leverans från utlandet så det kan ta ett tag... Kan jag skaffa nåt annat som kan fixa det? Kanske är lite tidigt att börja med fisk?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Algerna bara fortsätter växa... Börjar bli ganska trött på dem. Kommer dem försvinna av sig självt så småningom eller måste man bekämpa dem? Köpte 6st turbosniglar varav 1 har tyvärr dött. De 5 som är kvar äter inga alger alls. Kirurg tror jag inte är nåt alternativ då jag har lite annan fisk och det är ett så litet kar. Finns det nånting annat att göra än att ta bort dem manuellt? Eller är det en del av uppstart processen?

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge inga djur betar på algerna kommer de nog vara kvar. Om du ska svälta ut dom kommer du förmodligen svälta ut även koraller(och antagligen få cyano som ett brev på posten). Så leta fler trevliga algätare. Sjöborrar är bra, finns några sorter till utöver Diadema sp. Eremitkräftor finns en del olika små. Salarias fasciatus eller liknade fisk kan man testa. Men de flesta föredrar korta alger, så att hjälpa till och rensa ut om det är mycket är nog ett måste. 

Snäckorna kommer hjälpa till att hålla rent sen när algerna börjar ge sig, och se till att de inte kommer tillbaka.

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Richard!

 

Försök stå ut och var envis, som alla oss andra, nästan uteslutande gissar jag iaf, gjort och gör i princip alltid efter en uppstart....

 

Det är ju som bekant värt mödan. Svordomar är vanligt förekommande och viss förtvivlan MEN du kommer fixa det bara du inte ger dig:)

 

Som andra redan svarat så har jag själv upptäckt att mekaniskt avlägsnande eller s.k. skrubbning är det bästa i kombination med utsugning. Var så noggrann som du kan, då passerar denna fas snabbare.

 

Lycka till och STÅ UT.

 

Stiffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...