Gå till innehåll

Led höjd - effekt


runstenen

Rekommenderade inlägg

Jag skulle säga att 500watt per kvadratmeter är vettigt och höjden är ju mer hur mycket vatten det är mellan ljus och korall då vatten är det som filtrerar bort ljuset mest, luft inte så bra ljusfilter. Sen får man kanske labba fram lite vad man själv tycker funkar i styrka å våglängd osv. Om en korall ser ut att inte må så bra så kan man testa flytta ner den eller upp den tex. men har tyvärr inget belägg för mina påståenden :). Man kan vänja nya koraller vid ett starkt ljus tycker jag med att succesivt öka belysningen eller flytta den högre upp över tid. hoppas de hjälper

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror mycket på vad man har för koraller. Själv har jag mellan 70 och 350w /m2 över mina korallkar.

70 med täckglas verkar vara perfekt för storpolypiga  som Caulastrea, Fungia eller Lobophyllia. 

350 utan täckglas är för mycket för t. ex Seriatopora som växer nedåt för att inte få för starkt ljus.

Men det är klart andra ramper kan tänkas ha lägre verkningsgrad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är mätvärden fr en annan akvarist m samma ramp:

My light is 18" off the surface of the water. 12 inch deep tank. (Frag tank) .

Full blast both blue and white I was getting 400 par at the surface and 200 par 12 inches down.

Half power I was getting 250 par at the surface and 125 at the bottom (12" deep)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...