Saltis Postat 5 december 2005 Postat 5 december 2005 hej kan någon hjälpa mig. jag har startat mitt akvarium i ca 2 månader och väntar på att värderna skall stabilisera så för en vecka sedan köpte jag 3 turbo sniglar igår var det 2 skal som var tomma, för igår köpte jag ytterligare 4 och redan igår var det en som var borta från sitt skal. jag har några fireworm kan det var de som spökar? jag har inte heller någon fisk.Värderna ligger salt: 1,024nitrit: 0Nitrat: 5m/lfosfat: 0,03Temperatur: 25 Citera
petrol Postat 6 december 2005 Postat 6 december 2005 Koppades sniglarna in korrekt? sniglar är enl många bland det svåraste att föra in i akvariet. När de väl är aklimatiserade så är de mkt härdiga. Citera
Saltis Postat 6 december 2005 Författare Postat 6 december 2005 nej jag har inga andra djur i karet Citera
Clownen Postat 6 december 2005 Postat 6 december 2005 Antar att du har levande sten? Det kan ev var en krabba som ligger bakom. Jag hittade en krabba på ca 6cm efter 1 månad som hade ätit upp 6 turbosniglar. Kolla lite efter akvariet är släckt det är då de brukar komma fram. Alternativt kan du försöka gillra en fälla. Tror inte det är en fire worm som ligger bakom om ditt kar är så nytt. mvhPeter Citera
Andreas K Postat 8 december 2005 Postat 8 december 2005 Håller med petrol. Sniglar ska koppas in sakta. Lärde mig det efter andra gången jag köpt ett gäng sniglar.Koppade in dom som jag gjort med fiskar, dvs en dl i kvarten tills det är mer än hälften avarievatten i påsen.Men det verkade lite för snabbt för sniglarna vilket resulterade i att ca hälften dog. Sist jag koppade in sniglar så använde jag droppmetoden. Jag tog en syreslang med med en stängningsventil lägst ner.Sen ställde jag påsen i en hink under akvariet, stoppade ena änden i akvariet sög i andra tills det blev en hävertfunktion ströp ventilen tills det bara droppade sakta & lät det stå någon timme. Med den inkoppningen överlevde alla sniglar. Har oxo koppat en sjöborre & en sjöstjärna på det sättet med bra resultat.MVH/ Andreas Citera
alofstrand Postat 28 december 2005 Postat 28 december 2005 vet ossa att när mina turbosniglar "ramlar# ner från stenarna och så och de landar på skalet så kan de inte alltid vända på sig och dör inom loppet av några dagar,så nu går jag och passar i mitt kar varjedag och hittar sniglar lite då och då att vända på..///Andreas Citera
Klubbsson Postat 28 december 2005 Postat 28 december 2005 Turbosniglar ska kunna vända sig när de trillar, Astraea sniglarna kan där imot inte vända sig när dom välter. https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=135&Itemid=69 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.