Gå till innehåll

Hjälp mina turbosniglar försvinner från skalet


Saltis

Rekommenderade inlägg

hej kan någon hjälpa mig. jag har startat mitt akvarium i ca 2 månader och väntar på att värderna skall stabilisera så för en vecka sedan köpte jag 3 turbo sniglar igår var det 2 skal som var tomma, för igår köpte jag ytterligare 4 och redan igår var det en som var borta från sitt skal.

jag har några fireworm kan det var de som spökar? jag har inte heller någon fisk.

Värderna ligger

salt: 1,024

nitrit: 0

Nitrat: 5m/l

fosfat: 0,03

Temperatur: 25

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du har levande sten? Det kan ev var en krabba som ligger bakom. Jag hittade en krabba på ca 6cm efter 1 månad som hade ätit upp 6 turbosniglar. Kolla lite efter akvariet är släckt det är då de brukar komma fram. Alternativt kan du försöka gillra en fälla. Tror inte det är en fire worm som ligger bakom om ditt kar är så nytt.

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med petrol. Sniglar ska koppas in sakta. Lärde mig det efter andra gången jag köpt ett gäng sniglar.

Koppade in dom som jag gjort med fiskar, dvs en dl i kvarten tills det är mer än hälften avarievatten i påsen.

Men det verkade lite för snabbt för sniglarna vilket resulterade i att ca hälften dog.

Sist jag koppade in sniglar så använde jag droppmetoden. Jag tog en syreslang med med en stängningsventil lägst ner.

Sen ställde jag påsen i en hink under akvariet, stoppade ena änden i akvariet sög i andra tills det blev en hävertfunktion ströp ventilen tills det bara droppade sakta & lät det stå någon timme. Med den inkoppningen överlevde alla sniglar. Har oxo koppat en sjöborre & en sjöstjärna på det sättet med bra resultat.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...