Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Har fått en hel del vit vävnad på några fraggar av dessa, och bara dessa arter av sps.
Acropora, Milka, Montis, och allt annat är oberört.

Vad kan detta bero på ? Här kommer några teorier jag tänkte lufta med er:

1. Jag har nog blåst på med för mycket ljus. Kan detta vara orsaken. Dom drabbade korallerna sitter högst upp under rampen. Acrofraggen jag har växer som fan bredvid. Har ställt ner ljuset.

2. Gobiodon Okinawae. Gul clowngoby. Kan den vara boven ? Ngn annan fisk - odjur ?

Värden 5/12 ( ny mätn imorrn ) :
Salt 1.026
Nitrat 10
Kh 7,7
Ca 410
Mg 1470
Po 0 med dropptest

Tack för svar / input !

Bilder:

post-4670-0-10429800-1449776488_thumb.jp

post-4670-0-43299900-1449776503_thumb.pn

Postat

ja dom äter polyper, men hur länge har det hållit på? men tittar man på bilderna känns det orimligt mycket om det kommit plötsligt, 

Postat

Jag släppte i två st. Korallgobys och fick ganska snart problem spm du beskriver. Dock blev även koraller på bottnen drabbade så i mitt fall var det definitivt inte ljuset.

Ändrat av PatrikD

Postat

Kala fläckar på grenarna kan också bero på fosfatbrist. Men då brukar grenväxande Montipora drabbas först.

Mycket ljus brukar visa sig på grenspetsarna först - i alla fall hos mig. Och de flesta koraller bleknar mer än att de dör. Och här ser det inte blekt ut vid de döda fläckarna.

Om det bara är Seriatopora som är drabbade tror jag mer på en parasit.

Postat

Har exakt samma fenomen hos mig men jag misstänker ljuset och att den blir skuggad av sig själv. Vände på korallen så kom polyperna tillbaka men försvann på skuggsidan, men det finns en mängd parametrar jag inte har koll på alls så det är en ren gissning. Hoppas du hittar boven! Jag ser han jämt så fort en spegel är i närheten men jag har ingen lust att ta bort han...

Postat
  • Författare

Är ganska säker på att det var gobyn som åt på korallerna. Flyttat den nu, och satt i en ny Seriatopora fragg. Om den inte visar tecken så borde det varit den.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.