runstenen Postat 10 december 2015 Postat 10 december 2015 Har fått en hel del vit vävnad på några fraggar av dessa, och bara dessa arter av sps.Acropora, Milka, Montis, och allt annat är oberört.Vad kan detta bero på ? Här kommer några teorier jag tänkte lufta med er:1. Jag har nog blåst på med för mycket ljus. Kan detta vara orsaken. Dom drabbade korallerna sitter högst upp under rampen. Acrofraggen jag har växer som fan bredvid. Har ställt ner ljuset.2. Gobiodon Okinawae. Gul clowngoby. Kan den vara boven ? Ngn annan fisk - odjur ?Värden 5/12 ( ny mätn imorrn ) :Salt 1.026Nitrat 10Kh 7,7Ca 410Mg 1470Po 0 med dropptestTack för svar / input !Bilder: Citera
Rameau Postat 10 december 2015 Postat 10 december 2015 ja dom äter polyper, men hur länge har det hållit på? men tittar man på bilderna känns det orimligt mycket om det kommit plötsligt, Citera
runstenen Postat 10 december 2015 Författare Postat 10 december 2015 Senaste veckorna. Verkar mest vara porcilloporan han är intresserad av och den ser jättefin ut ?! Citera
PatrikD Postat 11 december 2015 Postat 11 december 2015 (ändrat) Jag släppte i två st. Korallgobys och fick ganska snart problem spm du beskriver. Dock blev även koraller på bottnen drabbade så i mitt fall var det definitivt inte ljuset. Ändrat 11 december 2015 av PatrikD Citera
runstenen Postat 11 december 2015 Författare Postat 11 december 2015 Ok. Verkar mest vara en annan korall gobyn är intresserad av. Så jag är skeptisk .. Citera
stigigemla Postat 11 december 2015 Postat 11 december 2015 Kala fläckar på grenarna kan också bero på fosfatbrist. Men då brukar grenväxande Montipora drabbas först.Mycket ljus brukar visa sig på grenspetsarna först - i alla fall hos mig. Och de flesta koraller bleknar mer än att de dör. Och här ser det inte blekt ut vid de döda fläckarna.Om det bara är Seriatopora som är drabbade tror jag mer på en parasit. Citera
runstenen Postat 12 december 2015 Författare Postat 12 december 2015 Flyttade dom till andra karet. Via en anti parasit dipp. Så får vi se vad som händer. Citera
koki Postat 14 december 2015 Postat 14 december 2015 Kålla på fosfat hade jag samma problem Det var högt fosfat Citera
runstenen Postat 14 december 2015 Författare Postat 14 december 2015 Ok. Jag tar med lite vatten till butiken. Har bara salifert dropptest ( nollat iofs )Tack för tips ! Citera
Lille Skutt Postat 16 december 2015 Postat 16 december 2015 Har exakt samma fenomen hos mig men jag misstänker ljuset och att den blir skuggad av sig själv. Vände på korallen så kom polyperna tillbaka men försvann på skuggsidan, men det finns en mängd parametrar jag inte har koll på alls så det är en ren gissning. Hoppas du hittar boven! Jag ser han jämt så fort en spegel är i närheten men jag har ingen lust att ta bort han... Citera
runstenen Postat 16 december 2015 Författare Postat 16 december 2015 Inte fosfat iaf för mig.Tror gobyn är boven. Flyttat på den. Citera
runstenen Postat 18 december 2015 Författare Postat 18 december 2015 Är ganska säker på att det var gobyn som åt på korallerna. Flyttat den nu, och satt i en ny Seriatopora fragg. Om den inte visar tecken så borde det varit den. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.