Gå till innehåll

Vita partier Caliendrum, Hystrix


runstenen

Rekommenderade inlägg

Har fått en hel del vit vävnad på några fraggar av dessa, och bara dessa arter av sps.
Acropora, Milka, Montis, och allt annat är oberört.

Vad kan detta bero på ? Här kommer några teorier jag tänkte lufta med er:

1. Jag har nog blåst på med för mycket ljus. Kan detta vara orsaken. Dom drabbade korallerna sitter högst upp under rampen. Acrofraggen jag har växer som fan bredvid. Har ställt ner ljuset.

2. Gobiodon Okinawae. Gul clowngoby. Kan den vara boven ? Ngn annan fisk - odjur ?

Värden 5/12 ( ny mätn imorrn ) :
Salt 1.026
Nitrat 10
Kh 7,7
Ca 410
Mg 1470
Po 0 med dropptest

Tack för svar / input !

Bilder:

post-4670-0-10429800-1449776488_thumb.jp

post-4670-0-43299900-1449776503_thumb.pn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kala fläckar på grenarna kan också bero på fosfatbrist. Men då brukar grenväxande Montipora drabbas först.

Mycket ljus brukar visa sig på grenspetsarna först - i alla fall hos mig. Och de flesta koraller bleknar mer än att de dör. Och här ser det inte blekt ut vid de döda fläckarna.

Om det bara är Seriatopora som är drabbade tror jag mer på en parasit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har exakt samma fenomen hos mig men jag misstänker ljuset och att den blir skuggad av sig själv. Vände på korallen så kom polyperna tillbaka men försvann på skuggsidan, men det finns en mängd parametrar jag inte har koll på alls så det är en ren gissning. Hoppas du hittar boven! Jag ser han jämt så fort en spegel är i närheten men jag har ingen lust att ta bort han...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...