Gå till innehåll

Uppstartsfrågor!


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump

mina värden är följande:

Temp 26.5 C

Salthalt 1.0225

ph 8.4

KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?)

po4 1.5 har stigit från 1.0

no2 0

no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten.

Jag har 41 kg LS i nu.

Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn.

Mina frågor är följande.

Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan.

Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller går det om jag byter små mängder i taget.

Jag undrar även om man kan stoppa i fisk och/eller koraller i vattnet som det är nu jag tror inte att nitratet stiger mera.

Det följde med en stenkorall med LS o den lever forfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert vet jag att de flesta här på forumet skulle säga är det enda man ska lita på.

Under uppstart är det helt OK att ha förhöjda fosfat och nitratvärden och även här kan det finnas de som skulle säga att vattenbyten i mindre mängder är OK, men jag skulle säga att du bör låta vattnet puttra i lugn och ro så att du får en mogen bakterieflora. Målet är att bygga upp mängden bakterier som bryter ner det här och då kommer du att ta bort en del när du byter vatten (fast de som är för vattenbyten skulle kunna säga att nitratnedbrytande bakterierna sitter inne i dina LS, vilket är i.o.f.s. korrekt). Lite mer LS kan du dock kosta på dig senare om du får tag i billigare parti (t.ex. här på forumet). Ju mer, desto bättre.

Vänta i nån vecka eller så och kolla att du inte får svängningar i dina värden innan du provar med nån fisk och även då ta en eller två individer i taget så att du inte chockbelastar systemet (fast du har 480 liters kar så det borde vara OK).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge sedan startade du upp karet och var stenen helt inkörd. Angående vattenbyten så finns de delade meningar själv byter jag sällan vatten. Men det är inget jag rekomenderar till andra utan bara mitt eget sätt att sköta mitt kar på. Nitratet är inte den ända parametern som avgör när ett kar är klart för alla sorters korall enligt min mening. Jag antar att du inte tänkt fylla ditt kar direkt med korall så skaffa dej en mindre känslig korall eller skivanemon om du är sugen på att få liv i ditt kar. Efter de kan man långsamt stegra. De första jag introducerade i mitt kar var sniglar tåkiga att köpa men riktigt bra att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du kört? Värdena svänger ju i början speciellt som du introducerade ny sten ganska nyss. Ju längre man orkar vänta dess bättre. I nystartade burkar brukar ibland trådalger och kiselalger vara ett värre problem än vattenvärden och av just det skälet kan man undvika för mycket stora vattenbyten i början. Du verkar ju göra helt rätt och har du inga alger kan inte jag tänka mig att det är några problem att starta med några härdiga koraller. Koraller producerar ju inte nitrat och fostfat (om de inte dör förstås..). Fisk belastar systemet, men några stycken i 480 liter låter inte farligt och nån gång ska man ju börja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...