Gå till innehåll

Hjälp på vägen, starta upp ett Lido 200, nybörjare


CoolaOla

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Jag har nu ett Lido 200 med malawi i. Då jag inte har plats, eller min fru hävdar att vi inte har plats för ett akvarie till så tänker jag använda det befintliga och göra om till ett saltvattenskar.

Nu behöver jag er hjälp med tips och idéer!

Då jag sett att alla nya får frågan vad man har för syfte med akvariet så svarar jag så här:

Levande sten, några enkla nybörjarvänliga fiskar, typ ett par clowfiskar, eremitkräftor och liknade, någon anemon.

Fisk kommer stoppas i när akvariet är redo för det.

Nu till det första jag vill ha tips och idéer till,

TEKNIK

Jag vill dölja tekniken i karet, blir ingen sump utanför.

Funderar på antingen en svart plexiskiva eller btn slim. Hur är det med btn i saltvatten?

Oavsett vad man väljer, säg plexiskiva, hade jag tänkt sätta den ca 10 cm från bakkanten.

Sedan jacka ur vid ytan, så att ytvattnet kommer in bakom och in i skummaren.

Jag har idag ett ytterfilter eheim professional 3, funkar det att ha i saltvatten om man tar bort/byter ut media? Isåfall kan jag använda den och koppla på en uvc som jag har liggande för att trycka tillbaka vattnet bakom skiljeväggen och ut i karet?

Tips på skumnare!!!

Jag vill ha en som är så tyst och effektiv som möjligt för runt 2500kr och som får plats bakom skiljeväggen.

Belysning!!!

Jag har ju befintlig T5 ramp med två rör.

Ska man satsa på en extra likadan ramp eller led?

Helst skulle jag vilja ha belysningen långt ner så att inte hela rummet blir upplyst.

Går det med led?

Streamers!!!

Hade tänkt mig ett par streamers som är placerade på sklijeväggen, tips på effektiva sådana som inte bygger ut så mycket?

Kommer säkert ha tusen frågor till, men börjar med detta!

Hälsningar Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många frågor, bra ställda med helt rätt information! :)

 

Jag vill börja med att säga att det finns många svar på frågorna med. Men här kommer mina:

 

Då du kommer hålla det hela enkelt, förutom kanske anemonen som trivs i ganska mycket ljus, så behöver du inte göra så mycket.

 

En hel vägg för att dölja tekniken känns inte nödvändigt. Som första kar för att känna på saltvatten skulle jag totalt förlita mig på ytterfiltret & en påhängsskummare. Tunze gör fina som inte kostar en förmögenhet och inte tar nån speciell plats.

 

Fyll ytterfiltret med LS-kross eller liknande. Kanske PP10, aktivt kol, kanske lite fosfatremover. Eller dosera lite kolkälla om näringsnivåerna skulle dra iväg. Invånarna i ditt kar bryr sig inte nämnvärt om lite högre nivåer näring annars.

 

UVC är inte fel men är ej heller ett måste.

 

Belysningen är inte helt lätt att tipsa om då det finns så enormt mycket att välja på. Men en maxspect razor 160 borde duga fint. Jag tror annars du behöver mer än 4 rör T5 för att anemonen skall trivas optimalt.

 

Streamers finns det även det en uppsjö av. Tänk minst 30x akvariets volym i flöde även om det inte är ett krav för dina invånare. Tunze, Sicce, Jebao, Maxspect, alla gör adekvata streamers. Ta de som passar din plånbok & akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med ormet:s råd. Ett alternativ för belysningen är ju att komplettera den befintliga rampen med LED så du kör både och. Jag vet att många gillar att kombinera LED med lysrör eftersom lysrören ska ha bättre ljusspridning. Smaksak, men jag tänkte ändå nämna det.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info.

Får fundera på hur jag ska göra med mellanvägg.

Skummare vill jag nog ha en intern, funderar på Deltec mc500 eller Tunze 9012, någon med bra/dåliga erfarenheter?

Gällande belysningen så blir det nog att komplettera med någon ledramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej igen!

Har kommit en bit med mitt projekt.

Det blir en sumplösning och jag har borrat tre hål i botten, ett för returen och två till Herbie och satt dit en överrinningsbox.

 

Jag undrar vilken höjd man ska sätta de två rören, ska det översta sitta precis under utan?

 

Det andra som man sätter kulventilen på, vilken höjd på den?

Har en skyddssil (se bilden) till det röret också.image.thumb.jpeg.99c1bdc27c0312d9f05e561

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Vilken typ av avrinning vill du köra? 

 

Om hävert: Längden på nödröret får bestämmas med tanke på hur långt fall du vill ha från avrinning till yta i avrinningsboxen. Mindre fall=mindre ljud. Rör med kulventil skulle jag sätta så långt ner som möjligt för att minska mängden "stillastående" vatten i avrinningsboxen. Längderna spelar egentligen inte någon roll häverten ställs in med din kulventil sedan. Denna metod är extremt tyst. Jag valde längd på "hävert-röret" med tanke på att få så lite vatten från avrinningsboxen ner i sumpen vid strömavbrott (jag satte alltså det så högt jag kunde ca på halva boxens djup). Lökig youtubevideo men man fattar grejen: 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...