Gå till innehåll

Fisk i 30 liter?


Jimmy Lindqvist

Rekommenderade inlägg

Kör på mjukkoraller till att börja med, de är generellt enklare och klarar svängningar i vattenvärden mycket bättre än stenkoraller. Sen kan man ha knappar/zoanthus men läs på nog om dem innan då de är potentiellt farliga.

När det gäller fisk är det ganska begränsat vad man kan ha i ett så litet akvarie, nån liten trimma eller Eviota skulle jag rekommendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur liten en Biorb är men clownfiskar med en anemon borde nog fungera. Eller ta hellre en korall som inte förökarsig så snabbt som en BTA, de kan snabbt ta över det lilla karet. (Euphylia, frogspawn, kanske) Du bör byta 15-20% vatten varje vecka. Det gör jag i mitt nano. 

Gå in på www.liveaquaria.com - Nano fish. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anemon blir rätt stor så du kommer inte få plats med något annat än den och ett par clowner i 60l. Det är nog bättre att köra utan anemon, clownerna klarar sig bra ändå och kommer antagligen flytta in i någon korall i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick i panikläget ordna med ett 30 liters kar då ett sammetsclownpar piskade mina ocellarisclowner mot en säker död.

 

I detta kar bodde de sen i drygt ett år innan jag pga flytt fixade annat kar där de då fick sin plats. De hade också en anemon med sig som funkade bra. Denna sort växte inte så fort att det blev ett problem, men som några redan sagt så brukar de ju bli större. Det finns dock sorter som ska hålla sig på max ca 15 cm. Jag hade en vit som blev så. Den gillade dock ej miljöombytet till ett provisoriskt boende i samband med flytten efter ett drygt år.

I detta s.k. nano så fanns ingen skummare utan bara ett s.k. hang-on-filter. Tror dock, som också redan nämnts, att mina relativt täta vattenbyten påverkade miljön i det karet. Det är ju lite lättare att "bara" byta ett par liter var 14:e dag än dryga 100-talet:)

 

Lycka till!

 

Stiffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...