Gå till innehåll

Nybörjare söker perfektion från början


alexhong

Rekommenderade inlägg

Kvalitet kostar, visst finns det osmosanläggningarna som kostar 7-800:- om man inte har bråttom, dom brukar ligga på ca 90l/dygn, men i verkligheten så är det nog 60-70l/dygn beroende på vattentryck i dina inkommande ledningar.

Men är kvaliteten sämre på vattnet och kan man förvara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang kar så hade jag beställt ett med specialmått.

Du har en vägg som är 130.

Två Ikea 60 skåp, deras köksbänk som kapas med en överliggande och två sidor så blir karet 127.6x63.5x40-50 kanske, höjden är ju variabel!

Inte den bästa bilden, men ger en liten inblick om hur det kan se ut!

Du får ge ca 6-7000:- för kar inkl sump, ca 4000:- för bänken, pvc 1000:- och div 500:- så cirka 13-14000:- och du har en riktigt fin möbel, kommer bygga mitt nya med 3 st 60 skåp, plus bänkskiva så måttet blir totalt 187.6cm, två skåp kommer att vara öppna inuti, ett för teknik med balling mm.

93bf812cda8b6cd01ff1b40f17de236a.jpg

Har i tankarna att ta ner den 130-vägg och istället ha ett kar öppet från alla fyra sidor, ca 150x80x70

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog bra vilket som, men tänk på att det blir väldigt många synliga sladdar iom cirkulationspumpar och belysning!

Kan iof borra extra hål o trä sladdarna genom ett pvc rör.

Jag tänker be dem bygga så att jag får kontakterna både från golvet och från taket, på så sätt inga synliga sladdar varken från pump och belysning

 

Nu vet jag inte exakt hur det går till men kommer be dem så att avrinningen går mitt i karet och att pumparna pumpas ut mot alla fyra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ken har dock den fula ovanan att köpa mycket ovanliga koraller :wink:

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Har du Ken köpt alla dina koraller? Trodde ni proffs odlar (eller heter det fragga) en del själva och byte med varandra? Eller de växer för långsam för att fylla ett sånt stort kar? Så korallerna den största utgiften? inga fiskar i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt går att lösa, frågan är bara hur pass mycket pengar man vill lägga, jag personligen hade behållt väggen, men det är ju jag!

Behålla väggen gör allt enklare

 

River jag väggen kan mycket gå fel

- placering blir inte bra, då kan jag inte flytta karet

- blir inte lätt att sälja bostaden. Hur lätt är det att hitta en som vill och kan ha ett inbyggt kar mitt i bostaden?

 

Men skulle det bli bra så är detta mer än perfekt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du Ken köpt alla dina koraller? Trodde ni proffs odlar (eller heter det fragga) en del själva och byte med varandra? Eller de växer för långsam för att fylla ett sånt stort kar? Så korallerna den största utgiften? inga fiskar i?

Tyvärr så snöade jag in på zoanthus/palythoa aka knappar och la enormt myclet pengar på att importera från USA då det inte finns tillgängliga här i Sverige, nu har jag ca 250 olika sorters knappar, sen blev det lite lps, och nu har det blivit lite sps också, men får förhoppningsvis mitt nya i slutet av januari.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behålla väggen gör allt enklare

River jag väggen kan mycket gå fel

- placering blir inte bra, då kan jag inte flytta karet

- blir inte lätt att sälja bostaden. Hur lätt är det att hitta en som vill och kan ha ett inbyggt kar mitt i bostaden?

Men skulle det bli bra så är detta mer än perfekt :)

Chansen att hitta en som ev vill betala för ett saltvattensakvarium är nog minimal, tyvärr.

Jag satsar på lite mindre kar men lägger destå mer på koraller, har ytterst lite fisk, men till det nya ska det bli några större är tanken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chansen att hitta en som ev vill betala för ett saltvattensakvarium är nog minimal, tyvärr.

Jag satsar på lite mindre kar men lägger destå mer på koraller, har ytterst lite fisk, men till det nya ska det bli några större är tanken!

Synd du bor så långt ifrån, annars hade man tiggt om ett besök 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt innan du börjar att riva väggar och förändra i ditt boende innan du ens startat ett första kar skulle jag vilja säga.... vad som känns som en toppenidé som helt geön kanske inte alls är va du faktiskt vill när du fått igång det och blivit varm i kläderna ;)

Saltisar har en trndens att vara ganska snabbt ombytliga i vad man tycker är det bästa för stunden :)

Skulle råda dig till att besöka lite olika akvarier innan du bestämmer dig.... kika in hos sjöfartsmuseet tex.. där kan du se kuber, rumsavdelare och vanligt akvarie mot en vägg ;)

Tips två... köp inte på dig mer än du behöver till att starta upp och komma igång med karet .

När du väl har vatten o sten i karet har du en lång tid på dig att sätta sig in i vilken väg du vill gå i teknikväg.. finns många olika sätt att driva ett akvarium på lika framgångsrika sätt. :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt innan du börjar att riva väggar och förändra i ditt boende innan du ens startat ett första kar skulle jag vilja säga.... vad som känns som en toppenidé som helt geön kanske inte alls är va du faktiskt vill när du fått igång det och blivit varm i kläderna :wink:

Saltisar har en trndens att vara ganska snabbt ombytliga i vad man tycker är det bästa för stunden :smile:

Skulle råda dig till att besöka lite olika akvarier innan du bestämmer dig.... kika in hos sjöfartsmuseet tex.. där kan du se kuber, rumsavdelare och vanligt akvarie mot en vägg :wink:

Tips två... köp inte på dig mer än du behöver till att starta upp och komma igång med karet .

När du väl har vatten o sten i karet har du en lång tid på dig att sätta sig in i vilken väg du vill gå i teknikväg.. finns många olika sätt att driva ett akvarium på lika framgångsrika sätt. :smile:

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Tack för tipset, visste inte att sjöfartsmuseet visade hemmaakvarier. Ska dit direkt nästa vecka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...