Gå till innehåll

Nybörjare söker perfektion från början


alexhong

Rekommenderade inlägg

Givetvis är det oftast en större precision o driftsäkerhet i dom dyrare märkena. det va inte så jag menade. Köp bra grejer men inte alla options som finns direkt. Börja med det viktigaste som jag sa och lär dej efterhand. Inget fel att köpa fina märkesgrejer om man har ekonomi till det. oftast håller dom bättre så i längden kanske det inte blir dyrare. Men köp inte allt på en gång. Köp till efterhand som du lär dej och behovet uppstår. Doserpumpar för balling behöver du t.ex inte köpa i början. jag körde nog 1,5 år innan jag köpte det. Då köpte jag en billig beg kinavariant och när jag fått ordning på hur det funkade och såg att det gjorde nytta så köpte jag en kvalitetspump från oceanakvarium. Ta det stegvis så kommer det att  gå bra. belysning cirkulation o rening först. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av något av ovanstående kar men hade jag haft ekonomin och tänkt köpa kar i dag hade jag köpt ett reefer 450. man får fler valmöjligheter vad gäller belysning o skummare

 

Det lutar mest åt Reefer 450 men bara om jag hittar en snygg LED som går att bygga in, så man inte ser sladden och vajrarna. Som på bilden där belysningen är en del av möbeln. Tror 99% i SVG suckar och tycker det att det är oviktigt men för mig så blir karet inte "perfekt" om inte även det utvändiga ser bra ut. Då ökar ju chansen till uppgradering i framtiden för frugan ;)

post-5257-0-94225900-1451227585.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju köpa som den på bilden men (alltid massa men) ingen led och sämre utrustningar. Blir nog en Reefer, får då de utrustningar man vill ha plus en snygg möbel till, behöver bara hitta en snygg vitt led

 

Du har rätt, tänkte inte på hur få undan och rodda. Tur att ni kan, hade grämt mig efteråt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis är det oftast en större precision o driftsäkerhet i dom dyrare märkena. det va inte så jag menade. Köp bra grejer men inte alla options som finns direkt. Börja med det viktigaste som jag sa och lär dej efterhand. Inget fel att köpa fina märkesgrejer om man har ekonomi till det. oftast håller dom bättre så i längden kanske det inte blir dyrare. Men köp inte allt på en gång. Köp till efterhand som du lär dej och behovet uppstår. Doserpumpar för balling behöver du t.ex inte köpa i början. jag körde nog 1,5 år innan jag köpte det. Då köpte jag en billig beg kinavariant och när jag fått ordning på hur det funkade och såg att det gjorde nytta så köpte jag en kvalitetspump från oceanakvarium. Ta det stegvis så kommer det att  gå bra. belysning cirkulation o rening först. 

Rädd att köpa billiga, tänk om de går sönder och förstör karet när man inte är hemma?

Nu vet jag inte vad doserpumpar gör (så grön är jag) men om det är bra för karet varför inte direkt? När ni som kan säger inte allt direkt - är det pga ekonomi (att man inte ska förlora för mycket ifall man misslyckas) eller att det är för mycket att ta in för en nybörjare att man missar de viktigaste?

 

Jag tänker - allt som gör nytta ska med på en gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd till dig är:

Vill du slå på stort och har en hög budget. Börja med att kolla upp hur du vill ha akvariet och hur du vill att det skall se ut.

Kanske t o m beställa måttbyggt efter önskemål. Planera hur du vill ha tekniken. Dvs sump i, under eller i eget rum. För min del är det senaste lika viktigt för mig som för dig att akvariet är en vacker möbel.

Innan du sedan gör större köp kring teknik eller bygger upp så ta kontakt med några på forumet som har system och liv som du vill efterlikna och åk ut och besök dem. Finns nog ingen här med vackra akvarium som inte stolt vill visa upp och berätta om sin erfarenhet.

Efter besöken kommer du säkert uppleva att det finns olika filosofier och metoder att hitta rätt väg. Välj då det som du tycker passar dig bäst och anskaffa tekniken runt det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

både ock. en del grejer behövs inte från början. doserpumpar t.ex är till för att tillsätta kalcium, magnesium och hålla kh-värde när tillväxten på korallerna förbrukar det. mjukkoraller o  skivor o knappar bygger inte kalkskelett och då förbrukas inte dom ämnena. efterhand som man köper till stenkoraller och dom växer så ökar förbrukningen o då räcker det inte med bara vattenbyte. Detta kommer ju efterhand så i början behöver man inte använda den utrustningen

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de fina orden Kille, det värmer. :)

 

Red Sea REEFER är ett gott val man vill ha en snygg möbel och samtidigt (med tiden) vill utveckla sitt akvarium till high tech. Jag har börjat med bra belysning, bra cirkulation, bra skummare. Dessa tre teknikdelar är helt avgörande för hur du kommer att lyckas. Satsa så mycket pengar du kan undvara på dessa tre delar så har du en perfekt start. 

 

Jag förstår att du är petig med detaljer. Det gör det lite svårare, men absolut inte omöjligt. Vit LED-ramp finns att köpa. Kablar går att gömma i snygga vita kabellister. En möbelsnickare kan säkert bygga en snygg hållare till rampen.

 

Red Sea MAX är som sagt var Plug and Play. Där har tillverkaren valt var cirkulationspumparnas utlopp skall sitta, och den lösningen gillar jag inte. Det ger förvisso en snygg "clean look" inne i visningsdelen av akvariumet, men jag vill inte ha cirkulation från bakrutan mot framrutan. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd till dig är:

Vill du slå på stort och har en hög budget. Börja med att kolla upp hur du vill ha akvariet och hur du vill att det skall se ut.

Kanske t o m beställa måttbyggt efter önskemål. Planera hur du vill ha tekniken. Dvs sump i, under eller i eget rum. För min del är det senaste lika viktigt för mig som för dig att akvariet är en vacker möbel.

Innan du sedan gör större köp kring teknik eller bygger upp så ta kontakt med några på forumet som har system och liv som du vill efterlikna och åk ut och besök dem. Finns nog ingen här med vackra akvarium som inte stolt vill visa upp och berätta om sin erfarenhet.

Efter besöken kommer du säkert uppleva att det finns olika filosofier och metoder att hitta rätt väg. Välj då det som du tycker passar dig bäst och anskaffa tekniken runt det.

Det som är bra med Reefer 450 och Aqua Medic Magnifica 130 är att de passar, storleks- och formmässigt, perfekt till mitt vardagsrum. Gäller bara rätt utrustning.

 

Är det någon i Boråstrakten som är villig att visa och hjälpa en nybörjare så är jag hjärtligt tacksam. Skulle gärna ta en heldag och beta av flera besök om det är några som bor längre bort, inte främmande att åka långt för ett fint kar.

 

Men innan dess tänker jag läsa på så mycket som möjligt så man har lite baskunskap och kan då ställa de rätta frågorna, och inte bara stå och gapa stort framför de magnifika karen :)

post-5257-0-58694500-1451232048.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de fina orden Kille, det värmer. :smile:

 

Red Sea REEFER är ett gott val man vill ha en snygg möbel och samtidigt (med tiden) vill utveckla sitt akvarium till high tech. Jag har börjat med bra belysning, bra cirkulation, bra skummare. Dessa tre teknikdelar är helt avgörande för hur du kommer att lyckas. Satsa så mycket pengar du kan undvara på dessa tre delar så har du en perfekt start. 

 

Jag förstår att du är petig med detaljer. Det gör det lite svårare, men absolut inte omöjligt. Vit LED-ramp finns att köpa. Kablar går att gömma i snygga vita kabellister. En möbelsnickare kan säkert bygga en snygg hållare till rampen.

 

Red Sea MAX är som sagt var Plug and Play. Där har tillverkaren valt var cirkulationspumparnas utlopp skall sitta, och den lösningen gillar jag inte. Det ger förvisso en snygg "clean look" inne i visningsdelen av akvariumet, men jag vill inte ha cirkulation från bakrutan mot framrutan. 

Det är dessa råd som är viktiga för en nybörjare som jag. Jag alltid tyckt att cirkulationspumparnas utlopp är fina därbak och smälter in bra, men inte tänkt att det är bättre med flöde från kortsidorna. Men då kommer vi till sladdarna igen. En pump i kortsidan kommer det blir en synlig sladd. Är flödet bak/fram sämre för karet? Blir flöden bättre från sidan (som jag ser på de flesta karen)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

både ock. en del grejer behövs inte från början. doserpumpar t.ex är till för att tillsätta kalcium, magnesium och hålla kh-värde när tillväxten på korallerna förbrukar det. mjukkoraller o  skivor o knappar bygger inte kalkskelett och då förbrukas inte dom ämnena. efterhand som man köper till stenkoraller och dom växer så ökar förbrukningen o då räcker det inte med bara vattenbyte. Detta kommer ju efterhand så i början behöver man inte använda den utrustningen

Tack, då förstår jag

Noterat doserpumpar när korallerna växer till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec har väl också fina kompletta kar har jag för mig? Rådet att inte köpa all upptänklig teknik på en gång är inte så tokigt. Mest för att det tar tid att lära sig hur det fungerar och hänger ihop. Skulle tillägga att starta enkelt med arter som är lättskötta. Det är väldigt mycket att ha koll på i början :) Därmed inte sagt att du inte kan satsa på högsta kavlité och snyggt från start. Bra utrustning är värdefullt men kunskap är A och O.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat på Deltec, riktigt fina kar men svåra att hitta information om t ex modell och pris. 

Det som gör saltvatten mycket svårare än sötvatten är alla dessa val. I sötvatten väljer man Eheim så är allt klart, i saltvatten ska man ha 10 gånger mer grejer och så finns det 10 gånger fler valmöjligt till varje produkt.

 

Känns tryggare nu och sjukt vad mycket jag lärt mig på en dag genom frågor till er

 

TACK

Ändrat av alexhong
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat på Deltec, riktigt fina kar. Det som gör saltvatten mycket svårare än sötvatten är alla dessa val. I sötvatten väljer man Eheim så är allt klart, i saltvatten ska man ha 10 gånger mer grejer och så finns det 10 gånger fler valmöjligt till varje produkt.

 

Känns tryggare nu och sjukt vad mycket jag lärt mig på en dag genom frågor till er

 

TACK

 

Men det är kul att välja prylar :smile:  Här ett bra lästips om grunderna för hobbyn. Sedan finns det grymt kunniga pesoner här på forumet.post-974-0-25716500-1451235156_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är kul att välja prylar :smile:  Här ett bra lästips om grunderna för hobbyn. Sedan finns det grymt kunniga pesoner här på forumet.attachicon.gifIMG_0006.JPG

 

Har köpt Korallrevsakvaristisk för nybörjare av samma författare. Försökte läsa den för några veckor sedan men fattade inte mycket. Får nog skaffa denna Saltvattensakvariet

Hoppas blir lättare förstår boken när jag hängt ett tag på detta forum

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trixet är att förstå när man nått målet tycker..kikar jag i backspegeln så banne mig om jag inte uppnått det vi alla strävar efter= perfektion..i alla fall nära med de medel som fanns till hand just då...svårt det där! Men också det som driver mig vidare! Nu är jag långt från som jag vill ha det.får kämpa på :-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns tryggare nu och sjukt vad mycket jag lärt mig på en dag genom frågor till er

 

Det är så det går till. Kul att du uppskattar det!

 

Jag är allt annat än expert inom saltvattensakvaristik. När det talas om vattenvärden hit och vattenvärden dit är jag oftast helt "lost". Samma sak med avancerad teknik och akvariedatorer. Däremot har jag lärt mig grunderna i hobbyn, och det tillsammans med ett sunt förnuft räcker väldigt långt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så det går till. Kul att du uppskattar det!

 

Jag är allt annat än expert inom saltvattensakvaristik. När det talas om vattenvärden hit och vattenvärden dit är jag oftast helt "lost". Samma sak med avancerad teknik och akvariedatorer. Däremot har jag lärt mig grunderna i hobbyn, och det tillsammans med ett sunt förnuft räcker väldigt långt.

På tal om akvariedatorer, jag vill kunna styra led, matning, se akvariet ..........plus allt som man kan styra/se via Iphone vill jag ha. Dessa gör väl inget om man skaffa till från början trots man är ny? Måste vara jobbigare och dyrare att byta till när man redan från början vet att man vill ha?

 

Ska man förbereda en internetuttag intill karet eller går allt via wifi? Har även undrat om man behöver dra extra el fram till karet med tanke på alla maskiner som ska kopplas till? Vill inte säkring går när man inte är hemma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...