Gå till innehåll

Nybörjare söker perfektion från början


alexhong

Rekommenderade inlägg

Skaffa dator tidigast när det närmar sig uppstart. Det är först då du vet... eller tror dig veta vad du kommer behöva. Många tillverkare på tex belysning, pumpar etc har sina egna gränssnitt. Antingen webbaserad styrning eller som app. Idag går nog allt på wifi.

 

När det gäller val av skummare, pumpar belysning så samma där. Vänta tills du valt inriktning på karet. Olika grupper av koraller vill ha det olika när det gäller ljus, cirkulation och vattenvärde.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft behovet av en akvariedator så jag vet inte nyttan med den. 

För min del finns det inte mer att säga om hur jag anser att du skall börja.

 

Tre råd ger jag som avslutning:

 

1. Börja enkelt och utan finesser.

2. Du kan inte köpa framgång.

3. Det som fungerar för mig, fungerar inte nödvändigtvis för dig.

 

Det tredje rådet är en uppmaning att läsa råd på forum med en stor nypa salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det lika bra att skaffa Apexdatorn direkt eller ska man som nybörjare känna efter först? Kan man styra allt med en eller måste man ha flera datorer?

Läs på neptunes hemsida https://www.neptunesystems.com

 

Då får du en idé om det är nåt för dig. Många klarar sig bra utan. Personligen gillar jag apex skarpt men det är en investering så om du har en tendens att tröttna så blir det pengar i sjön. :-)  

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa dator tidigast när det närmar sig uppstart. Det är först då du vet... eller tror dig veta vad du kommer behöva. Många tillverkare på tex belysning, pumpar etc har sina egna gränssnitt. Antingen webbaserad styrning eller som app. Idag går nog allt på wifi.

 

När det gäller val av skummare, pumpar belysning så samma där. Vänta tills du valt inriktning på karet. Olika grupper av koraller vill ha det olika när det gäller ljus, cirkulation och vat

Ska val av skummare, pumpar och belysning avgöras av val av inriktning på karet? Har tänkt ha en vanligt kar med lättskötta färggranna koraller och motståndskraftiga fredliga fiskar. För er som sett många saltvattensakvarier vill nog säkert ha sina speciella koraller och fiskar, för mig som är ny så är ALLA koraller och fiskar speciella, bara de är färggranna och livliga.

 

När jag hade sötvattenskar vill man ha mer och mer avancerade fiskar, det är inte ofta man går från diskusar till slöjstjärtar. Detsamma kan jag tänka mig om er, ni vill ha mer utmanande koraller och fiskar. Jag däremot vill ha det enkelt, koraller som klarar sig i tuffare miljöer och fiskar som inte är för revirhämmande.

 

Kar och utrustning vill jag ha de bättre och mer avancerat, fiskar och koraller enklast möjliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft behovet av en akvariedator så jag vet inte nyttan med den. 

För min del finns det inte mer att säga om hur jag anser att du skall börja.

 

Tre råd ger jag som avslutning:

 

1. Börja enkelt och utan finesser.

2. Du kan inte köpa framgång.

3. Det som fungerar för mig, fungerar inte nödvändigtvis för dig.

 

Det tredje rådet är en uppmaning att läsa råd på forum med en stor nypa salt.

Tack för alla tips och råd, uppskattas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt så... Mjukkoraller som är det lättaste för akvapister vill inte ha det för ljust, vill ha måttlig cirkulation och lite skitigare vatten då de tar upp mycket näring där igenom. Belastar inte karet speciellt med upptag av mineraler. SPS (kortpolypiga stenkoraler) är ljuskrävande, vill ha strömt, ökenlandskap när det gäller näringsnivåer i vattnet och är mycket krävande på stabila nivåer. De tar upp mineraler till skelett som då måste dagligen tillsättas. LPS:er (långpolypiga stenkoraller) är mitt i mellan.

 

Satsar du på enklare mjukkoraller och har för effektiv skummare så kommer du vara tvungen att tillsätta näring. Räcker oftast med vattenbyten och oftast att tillsätta mineraler någon gång i veckan för hand då det då oftast är kalkalgerna som står för mineralförbrukningen i karet. Här finns det ofta inga behov att gå hightech.

För SPS så är det då andra förutsättningar och här ligger många på gränsnivåer och balanserar för att få fram de starkaste färgerna.

 

Fisken bryr sig inte. Är förutsättningen ok för koraller så är den ok för fisk. Här gäller andra förutsättningar som inte berör det tekniska vid val av fisk... förutom då kanske storlek av karet.

Dvs det är val av korallerna som ställer krav på tekniken. Så mitt råd är som tidigare. Välj vilket kar du vill ha. Besök forumsmedlemmar och välj därefter inriktning och teknik.

Och som det sagt tidigare... skynda långsamt. Jag är ett levande bevis på att skynda långsamt. Jag har sedan 2012 varit igång med återstart. Denna gång har jag målat upp en bild precis hur jag vill ha det och det får ta den tid det tar och projektet går framåt i omgångar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt så... Mjukkoraller som är det lättaste för akvapister vill inte ha det för ljust, vill ha måttlig cirkulation och lite skitigare vatten då de tar upp mycket näring där igenom. Belastar inte karet speciellt med upptag av mineraler. SPS (kortpolypiga stenkoraler) är ljuskrävande, vill ha strömt, ökenlandskap när det gäller näringsnivåer i vattnet och är mycket krävande på stabila nivåer. De tar upp mineraler till skelett som då måste dagligen tillsättas. LPS:er (långpolypiga stenkoraller) är mitt i mellan.

 

Satsar du på enklare mjukkoraller och har för effektiv skummare så kommer du vara tvungen att tillsätta näring. Räcker oftast med vattenbyten och oftast att tillsätta mineraler någon gång i veckan för hand då det då oftast är kalkalgerna som står för mineralförbrukningen i karet. Här finns det ofta inga behov att gå hightech.

För SPS så är det då andra förutsättningar och här ligger många på gränsnivåer och balanserar för att få fram de starkaste färgerna.

 

Fisken bryr sig inte. Är förutsättningen ok för koraller så är den ok för fisk. Här gäller andra förutsättningar som inte berör det tekniska vid val av fisk... förutom då kanske storlek av karet.

Dvs det är val av korallerna som ställer krav på tekniken. Så mitt råd är som tidigare. Välj vilket kar du vill ha. Besök forumsmedlemmar och välj därefter inriktning och teknik.

Och som det sagt tidigare... skynda långsamt. Jag är ett levande bevis på att skynda långsamt. Jag har sedan 2012 varit igång med återstart. Denna gång har jag målat upp en bild precis hur jag vill ha det och det får ta den tid det tar och projektet går framåt i omgångar...

 

Tack för dina förklaringar av förkortningarna (SPS kortpolypiga stenkoraler), inte fattat förrän nu :)

 

Kan du enklare mjukkoraller få lika fina färger som SPS?

Kan man bara ha mjukkoraller eller finare mixa, förstår att det är personligt men vad tycker du?

Tänker vara lite overkill på maskiner, kan man inte skruvar ner skummare?

 

Ursäkta riktiga newbie frågor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen SPS expert och de är inte heller mitt första val. LPS är mina favoriter. SPS och mjukisar är inte alltid det lättaste att få att gå i hop i ett kar pga förutsättningarna jag skrev. Mjukisar... speciellt knappar kan vara färggranna. Men samtidigt är de de giftigaste. Vissa dödliga fel hanterat. Detta för att skydda sig mot att bli av betade i haven. LPS och SPS skyddar sig med nässelgift. Dvs de är brännande.

Vad du vill satsa på är ditt val.

En skummare kan man ställa in så att den skummar blötare eller torrare. Det går även att köra skummaren på del av dygnet och inte 24/7. Min åsikt är att det bästa att dimensionera rätt från början.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina förklaringar av förkortningarna (SPS kortpolypiga stenkoraler), inte fattat förrän nu :smile:

 

Kan du enklare mjukkoraller få lika fina färger som SPS?

Kan man bara ha mjukkoraller eller finare mixa, förstår att det är personligt men vad tycker du?

Tänker vara lite overkill på maskiner, kan man inte skruvar ner skummare?

 

Ursäkta riktiga newbie frågor

 

Kolla 

 

http://www.extremecorals.de/en/animal-fish-corals/

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen SPS expert och de är inte heller mitt första val. LPS är mina favoriter. SPS och mjukisar är inte alltid det lättaste att få att gå i hop i ett kar pga förutsättningarna jag skrev. Mjukisar... speciellt knappar kan vara färggranna. Men samtidigt är de de giftigaste. Vissa dödliga fel hanterat. Detta för att skydda sig mot att bli av betade i haven. LPS och SPS skyddar sig med nässelgift. Dvs de är brännande.

Vad du vill satsa på är ditt val.

En skummare kan man ställa in så att den skummar blötare eller torrare. Det går även att köra skummaren på del av dygnet och inte 24/7. Min åsikt är att det bästa att dimensionera rätt från början.

Tack för alla tips :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du kan lämna skötsel till en maskin måste du kunna sköta det själv.

Jag skulle börja med att läsa boken och fråga här om allt som verkar krångligt.

När du är hemma i allt där är du väl byxad att börja.

Ska på semester om två veckor, ska då läsa igenom boken. Tur att man börjar läsa på i tid, har några månader innan uppstart. Kommer ställa en massa frågor till er. Ni är  verkligen grymma på att ta hand om nybörjare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper ni mest koraller (och fiskar och utrustningar) via nätet från utlandet? Jag kommer försöka vara trogen och köpa så mycket som möjligt av den säljare som hjälper mig med akvariet men säljarna i Sverige har ju inte jättemycket av fiskar och koraller. Vill ju inte vara otrogen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först skall jag passa på att hälsa dig välkommen till SG. Och till en mycket intressant hobby.

Pengar verkar du ha, det är en bra början. 
För många är inte medvetna om att detta är en dyr hobby, akvariet, det är den billiga biten. 

Men, pengar hjälper inte såvida du inte bygger upp ett brinnande intresse.
Det viktigaste i denna hobbyn är nogranhet och tålamod.

Det du kommer behöva till att börja med är.

1. Akvarie säger ju sig självt.
2. Belysning. Rekomenderar LED eller T5.
3. Skummare, Rekomenderar en som är lite "dyrare" då detta oftast avspeglar sig på kvalite (funktion och ljudnivå)
4.Cirkulationspumpar, har du ett kar på 400 liter så rekomerar jag ett totalt flöde på MINST 10.000 liter i timman.
5. Osmos anläggning. Börja med rent vatten, finns ingen anledning att fuska på denna punkten,
6. Doppvärmare, Hellre flera små än en stor. 
7. Salt
8. Levande sten. Rekomenderar prima levande sten då detta är ditt första kar. ca 10% av totala volymen är ett bra riktmärke. 400 liter vatten = 40kg sten.

Och tålamod!! Kan inte sägas för många gånger.


Det perfekta karet.... hmmm.  Jag vågar sticka ut hakan och säga, dit kommer du aldrig att nå.
Det finns alltid något som kan bli bättre. 
Hur du än placerar stenarna så kommer du aldrig vara helt nöjd. Samma sak med färgerna på korallerna, dom kan alltid bli bättre.
Det handöar om att hitta en nivå som man tycker är ok, för perfekt, det blir det aldrig. Och tur är väl det, för då tror jag man hade tröttnat på detta.

Såg även att du undrade angående färger på koraller.
Rent generelt så är det mer färg på stenkoraller än mjukkoraller. Det finns färgglada mjukissar oxå, men dom är rätt ovanliga och många kräver att bli matade.
Förutom detta så är mjukkoraller generelt lättare att sköta än stenkoraller vad beträffar att hålla rätt värden i akvariet.

Stenkoraller mer eller mindre kräver att du ligger hyffsat rätt inom
-Calcium
-Magnesium
-Kalium
-Karbonathårdhet
-Nitrat 
-Fosfat

Och framförallt att värderna är stabila och inte skiftar upp / ner.

Att få korallerna att leva med dagens utrusning, tester osv.
Det är inte den svåra biten, den svåra biten är att få korallerna till att lysa upp i färg. 
Jag har sysslat med sps (mestadels acropora) i snart 10 år. Och är långt ifrån nöjd med färgerna ännu.


Sen angående affärer.
De svenska butikerna har ett ganska bra och brett utbud. Det har framförallt blivit väldigt mycket bättre bara senaste året.
Bäst utbud vågar jag nog påstå finns i Göteborg och Stockholm. Där det finns flera affärer som enbart sysslar med saltvatten.





 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först skall jag passa på att hälsa dig välkommen till SG. Och till en mycket intressant hobby.

Pengar verkar du ha, det är en bra början. 

För många är inte medvetna om att detta är en dyr hobby, akvariet, det är den billiga biten. 

Men, pengar hjälper inte såvida du inte bygger upp ett brinnande intresse.

Det viktigaste i denna hobbyn är nogranhet och tålamod.

Det du kommer behöva till att börja med är.

1. Akvarie säger ju sig självt.

2. Belysning. Rekomenderar LED eller T5.

3. Skummare, Rekomenderar en som är lite "dyrare" då detta oftast avspeglar sig på kvalite (funktion och ljudnivå)

4.Cirkulationspumpar, har du ett kar på 400 liter så rekomerar jag ett totalt flöde på MINST 10.000 liter i timman.

5. Osmos anläggning. Börja med rent vatten, finns ingen anledning att fuska på denna punkten,

6. Doppvärmare, Hellre flera små än en stor. 

7. Salt

8. Levande sten. Rekomenderar prima levande sten då detta är ditt första kar. ca 10% av totala volymen är ett bra riktmärke. 400 liter vatten = 40kg sten.

Och tålamod!! Kan inte sägas för många gånger.

Det perfekta karet.... hmmm.  Jag vågar sticka ut hakan och säga, dit kommer du aldrig att nå.

Det finns alltid något som kan bli bättre. 

Hur du än placerar stenarna så kommer du aldrig vara helt nöjd. Samma sak med färgerna på korallerna, dom kan alltid bli bättre.

Det handöar om att hitta en nivå som man tycker är ok, för perfekt, det blir det aldrig. Och tur är väl det, för då tror jag man hade tröttnat på detta.

Såg även att du undrade angående färger på koraller.

Rent generelt så är det mer färg på stenkoraller än mjukkoraller. Det finns färgglada mjukissar oxå, men dom är rätt ovanliga och många kräver att bli matade.

Förutom detta så är mjukkoraller generelt lättare att sköta än stenkoraller vad beträffar att hålla rätt värden i akvariet.

Stenkoraller mer eller mindre kräver att du ligger hyffsat rätt inom

-Calcium

-Magnesium

-Kalium

-Karbonathårdhet

-Nitrat 

-Fosfat

Och framförallt att värderna är stabila och inte skiftar upp / ner.

Att få korallerna att leva med dagens utrusning, tester osv.

Det är inte den svåra biten, den svåra biten är att få korallerna till att lysa upp i färg. 

Jag har sysslat med sps (mestadels acropora) i snart 10 år. Och är långt ifrån nöjd med färgerna ännu.

Sen angående affärer.

De svenska butikerna har ett ganska bra och brett utbud. Det har framförallt blivit väldigt mycket bättre bara senaste året.

Bäst utbud vågar jag nog påstå finns i Göteborg och Stockholm. Där det finns flera affärer som enbart sysslar med saltvatten.

 

Tackar för det varma mottagandet av er på SVG. Nu får ursäkta om jag fått det verka som att jag har mycket pengar, vilket inte stämmer. Är bara en nörd som varken röker, super, gamblar, festar och sällan tar semester och alltid gå all-in i en hobby.

 

Har med åren förstått att jag aldrig får så perfekt som på bilderna (ser ju inte det fula runt om kring) så nu jag nöjer mig med 90% av drömkaret ;)

 

Lär mig mer och mer för var dag, kommer med massa frågor framöver. Tack än en gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer i kören med tålamod.

Att inte överköpa sig på prylar i början, utan faktiskt accepterar att ligga på den nivån man klarar att hantera... ingen idé att ha massa teknik och avancerade prylar när man har 400 liter vatten och ett par stenklumpar och en fisk ;)

När du däremot lärt dig hur saker i akvariet påverkar varandra, och kan göra det själv, å kan det vara dags att överlåta det till tekniken ;)

Jag har ett 530 kar som nu är 4 månader gammalt, startade för 1 år sedan med ett 240liters

Du är varmt välkommen att kika om du vill. Håller mitt ganska enkelt än så länge. Bor ca 2 mil norrom Göteborg.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer i kören med tålamod.

Att inte överköpa sig på prylar i början, utan faktiskt accepterar att ligga på den nivån man klarar att hantera... ingen idé att ha massa teknik och avancerade prylar när man har 400 liter vatten och ett par stenklumpar och en fisk :wink:

När du däremot lärt dig hur saker i akvariet påverkar varandra, och kan göra det själv, å kan det vara dags att överlåta det till tekniken :wink:

Jag har ett 530 kar som nu är 4 månader gammalt, startade för 1 år sedan med ett 240liters

Du är varmt välkommen att kika om du vill. Håller mitt ganska enkelt än så länge. Bor ca 2 mil norrom Göteborg.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Tackar så hjärtligt för inbjudan, kommer garanterat utnyttjas :)

Kommer läsa på först för att kunna ställa de rätta frågorna vid besöket.

 

Får många råd av er att börja med ett litet kar först och sedan byta till större. Men är det inte bara en massa jobb och extra kostnad? Jag har en plats vid en vägg som är 130 cm bredd och vill ha en kar som täcker ytan. Med alla hjälpmedel som nu finns, man lägger ner massa tid och lära sig och inte kör de svåraste koraller och fiskar, inte kan det väl vara så svårt att lyckas på sitt första kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...