wrang Postat 17 januari 2016 Författare Dela Postat 17 januari 2016 Funderar om det är nått värt att isolera i väggen innan man stänger igen är ju rätt mycket material i mellan som ev tar ljud... kul att kommit lite på väg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 21 januari 2016 Författare Dela Postat 21 januari 2016 Känns bra redan nu tycker jag /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 21 januari 2016 Författare Dela Postat 21 januari 2016 Bild kunde ej riktigt göra klart ikväll. efter hålet är klart så ligger jag en invändig ram på 45x130mm 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 22 januari 2016 Dela Postat 22 januari 2016 Kommer bli bra. Dina byggen brukar vara välplanerade å snygga 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 22 januari 2016 Författare Dela Postat 22 januari 2016 tack ja man vill ha det "rätt" från början så många andras projekt ligger å funderar om man kan ha nått liknande. Står lite å väger vilken bredd man ska ha på akvariet väggen är bara som den är och ska man ha tex en ecotech pump så måste karet stå 6cm ut från väggen men tunzes magneter är betydligt smalare. 110cm går men 105cm är bättre men 100 är standard men känns lite fjuttigt då man mäter upp på plats.... får göra klart hålet så kan man ju alltid sadla på med mer vägg special bygge eller gå ner i storlek å få ett standard Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 24 januari 2016 Författare Dela Postat 24 januari 2016 Forsätter bygget å drar in egen el för akvariet och slang för att ha en sump i källaren i framtiden 2x32mm slang och 1x25mm upp skönt att återigen kunna använda rummet under för akvarie rum 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 24 januari 2016 Dela Postat 24 januari 2016 Denna tråd ska följas helt klart! Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 24 januari 2016 Författare Dela Postat 24 januari 2016 Frun kom hem idag å undrade om jag skulle göra klart ställningen så den är på plats å det blir som man tänkt sig å planerar in allt som man saknat då den blir bättre nu Skönt att få respons... Glöm nu inte en slang för osmosen i källaren och upp så slipper man ha den här uppe som det gamla akvariet. /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 januari 2016 Författare Dela Postat 25 januari 2016 Funderar vilka tjocklekar jag behöver/ska ha för pvc slangen ner till källaren. 1x25mm2x32mm /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 26 januari 2016 Dela Postat 26 januari 2016 (ändrat) 10 timmar sedan, wrang sa: Funderar vilka tjocklekar jag behöver/ska ha för pvc slangen ner till källaren. 1x25mm 2x32mm /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Det beror på flödet Själv till mina 200 liters som ligger bit från teknikrummet kör jag med 16 mm till akvariumen och 25 mm i från. Tänkt flöde är 200-400 liter/h. Drar du slang så enligt byggnadsnorm så måste du lägga rör i rör. Det ifall du får en läcka. Inga dålda skarvar är tillåtna Även att tänka på att du bör lägga mjuka böjar att du vid rensning får igenom en draglina där du fäst en falskborste i. Det var tips jag fick från Stig som brottas med sina rörmaskar. Synd att behöva bryta upp golvet efter par år om det blir stopp. Själv sätter jag även brytvakt på akvariumen så att returpumpen stängs av ifall det finns risk att akveriumen flödar över. Ändrat 26 januari 2016 av Linnex Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 26 januari 2016 Författare Dela Postat 26 januari 2016 @Linnex hmm hur lägger du dina slangar/rör när du bygger. Nästa allmän fråga. om man nu kan välja sin höjd på uttagen ska man ha ett vid bänkens botten å sedan dra en brytar/uttags list eller ska man lyxa till det men en kabelkanal med inbyggd uttag typ Nackdelen är att den bygger lite 7cm i utrymme, men har några löpmeter liggandes i källaren.... 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 26 januari 2016 Dela Postat 26 januari 2016 Jag har fördelen med krypgrund så jag borrar bara genom golvet och lägger dem sedan synligt under trossen så som Moose gjort. Jag limmar med böj och inte vinkel vilket gör att det blir en mjuk böj. Jag sätter även unionskoppling nära böjen så jag han dela rören om det skulle behövas samt även en T-koppling med Ventil så att jag kan tömma hela systemet utan att öppna en koppling och bli blöt.... Regler ändra sig och jag har inte koll på de nya sedan jag byggde men trycksida krävde innan rör i rör och inga dålda skarvar. Kopparrör klädd med vit plast och plaströr tex PEX lägger man med ytterhölje. Värmesidan så som golvvärme behövdes det inte då man snabbt upptäcker om trycket faller i systemet. Dock tror jag inte dålda skarvar är tillåtet där heller längre. Frågan är väl om akvariumsystemet är att räkna som tryckdel eller inte. Märker man med avdunstningen tillräckligt snabbt om man har en mindre läcka.... tveksamt. Jag hade i a f lagt rör i rör så länge det inte bara är en golv/vägg genomföring. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 26 januari 2016 Dela Postat 26 januari 2016 Ang El. Ute och i våtutrymme finns det krav på minsta höjd och avstånd. I torra utrymmen tror jag inte där är så utan där efter lämplighet och riktlinjer. Sedan när det gäller el så vill jag minnas att min elektriker sa att det finns få regler eller standarder som måste följas utan det mesta är mer typ som rekommendationer och krävs det eller att det är försvarbart att frångå så gör man det... Men det skall du naturligtvis stämma av med behörig elektriker och inte lyssna på råd från amatörer på ett forum... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 26 januari 2016 Författare Dela Postat 26 januari 2016 @Linnex Ja rör i rör kör jag hemma i både VV/Kv och radiator kretsen. men å dra en extra slang runt pvc slangen tar sån plats å hur får man ändå det tätt vid genomförningen vid golvet. Är ju mer "risk" att det rinner ner vatten denna vägen än att det kommer från slangen. Japp det blir unions kopplingar i källaren så man kan dra en "viska" igenom om det nu växer på insidan. Lutar att det blir 20mm för returpumpen å 25mm för vatten ner å 32 för evakuerings röret. Snälla/mjuka böjar är AoO tycker jag Har kört massa flöde igenom sumpen å upp igen men jag tycket det blev sånt bök med inställningar så kör kanske max 1.5 - 2ggr akvariets volym i timmen, men så med en knivventil å DC pump så kan man ju trimma in det perfekt så det blir tyst vid akvariet. Jo jag ska kolla med en AB elektriker när man för en sådan här installation? Men blir det för mycket krångel etc med denna kanal så får det ändå bli en vanlig uttags enhet. Hittade mitt gamla akvariebygge å kanske är bättre att ha all el i en egen del utav ställningen så slipper man tänka på nått annat.... Citat Tillvänster i skåpet på kortsidan så har jag en dörr med infälld display för IKS:en och så här ser det ut då man öppnar dörren. Har lite finlir kvar med alla kablar /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 28 januari 2016 Författare Dela Postat 28 januari 2016 skippar iden med en kabelkanal. Fördelen med att bygga ställning innan akvariet är hemma att man kan platsbygga den å måtta in efter dörrar som finns. Lite meck men det är kul det med. Fick ett pris idag från Diamantaquarien på ett akvarie 840 euro inkl frakt 107x70x70 med 3 sidor weissglas å ytavrinning på ena kortsidan mot väggen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 28 januari 2016 Dela Postat 28 januari 2016 Det låter som ett bra pris tycker jag. Är du nära trycka på beställaknappen? 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 28 januari 2016 Författare Dela Postat 28 januari 2016 Skakar å håller emot men nej tyvärr måste greja lite först här hemma. Visserligen är det bara ca 20 dagar leveranstid men känns ändå rätt att vänta lite. Är så mycket mer som ska till priset var inte speciellt mycket mer än ett standard mått de har på sidan. Antar att jag får skicka in frågan igen då det blir aktuellt. Men de var snabba på att svara Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 28 januari 2016 Dela Postat 28 januari 2016 Ja de verkar sköta kundservice väldigt bra har jag hört. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 29 januari 2016 Författare Dela Postat 29 januari 2016 Hittade min gamla wavysea motor i källaren å funderar om den ska användas igen eller om det är old school rekvesita idag. /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 29 januari 2016 Författare Dela Postat 29 januari 2016 Film på hur en wavysea funkar IMG_8211.MOV Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 31 januari 2016 Författare Dela Postat 31 januari 2016 Slangen dragen å ner i källaren. /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 31 januari 2016 Författare Dela Postat 31 januari 2016 Mjuka fina böjar 2x32mm och 1x20mm flexibel slang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 31 januari 2016 Dela Postat 31 januari 2016 Var köpte du slangarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 31 januari 2016 Författare Dela Postat 31 januari 2016 Var köpte du slangarna? @Linnex Hos den kungliga håvleverantören. Var nere å kollade på lite nyheter hos Biotedmarin i lördags å köpte slangen där 25mm var tyvärr slut /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 6 februari 2016 Författare Dela Postat 6 februari 2016 Bygger vidare men så funderar jag om man ska ha nått i lådan mellan sumpen å golvet så det ej blir nån bas/resonans låda. Om vanlig isolering funkar eller om man ska ta nått annat. /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.