PeterG Postat 19 januari 2016 Postat 19 januari 2016 Hur är dt egentligen ? Går det att använda metanol istället för etanol i stället för etanol i Vodka metoden? Citera
Lasse Postat 19 januari 2016 Postat 19 januari 2016 Det sägs att det är metanol i NOPOX men det vet jag inte. I princip så är det ingen skillnad. Flera använder en blandning mellan ättiksyra, socker och etanol. MVH Lasse Citera
PeterG Postat 19 januari 2016 Författare Postat 19 januari 2016 Men visst är det väl så att koraller tex lättare tar upp en kols föreningar? Citera
Lasse Postat 19 januari 2016 Postat 19 januari 2016 Kolkällemetoden är i första hand en bakteriemetod - inte för direkt upptag av bakterier. Olika bakterier tar olika organiska kolkällor på sitt eget sätt men det behöver vara "snabba" källor MVH Lasse Citera
PeterG Postat 20 januari 2016 Författare Postat 20 januari 2016 Oj , ja just det ,tack Lasse , ser att jag skrev koraller men menade bakterierna , läste någonstans att man tillsatte metanol som kolkälla vid vattenreningsverk, min tanke var att man kunde göra detta istället för etanol, det skulle troligen vara energimässigt fördelaktigare för upptaget, skulle det gå eller är det giftigt för övriga invånare? Citera
Lasse Postat 20 januari 2016 Postat 20 januari 2016 Det är riktigt att man i reningsverk tillsätter metanol i denitrifikationsprocessen. Orsaken till valet av kolkälla är nog snarast en fråga om ekonomi och lagar än att den är lämpligare än etanol. MVH Lasse Citera
runstenen Postat 20 januari 2016 Postat 20 januari 2016 19 timmar sedan, Lasse sa: Det sägs att det är metanol i NOPOX men det vet jag inte. I princip så är det ingen skillnad. Flera använder en blandning mellan ättiksyra, socker och etanol. MVH Lasse Står "Denaturated Etanol ( Metanol )" på min flaska NOPOX. Citera
Lasse Postat 20 januari 2016 Postat 20 januari 2016 Men denaturerad Etanol är inte det samma som Metanol. Denaturerad Etanol är "drick"sprit som är gjort odrickbart med hjälp av kräkmedel medans Metanol är träsprit - sånt du blir blind av MVH Lasse Citera
runstenen Postat 20 januari 2016 Postat 20 januari 2016 Står så i alla fall. Kan ge mig fan på att det är ryssvodka i en fin flaska med red seas logga ;¤) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.