Gå till innehåll

Dagens ämne/quiz:Varför stiger KH av calciumhydroxid?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Ja, en del vet såklart detta, men för er som inte vet så tar jag idag upp teorin kring: Hur kan KH stiga när man tillsätter Ca(OH)2(Kalkvatten)...det innehåller ju inga karbonater?..frågar sig säkert en del som inte som jag gillar kemi.

 

Ja, alltså, vanlig balling, dvs kalciumklorid i en behållare o NaHCO3 i en annan, där är det såklart busenkelt och förstå att man höjer BÅDE kalcium o KH, den ena burken innehåller ju kalcium o den andra karbonater. 

Men, för oss som använde kalkvatten förr i tiden, vet att kalkvatten som alltså är Ca(OH)2 löst i vatten, höjer trots frånvaron av karbonater, även det BÅDE kalcium och karbonathårdheten.

 

Skälet är:

Att kalcium höjs behöver vi inte orda om, det innehåller ju calciumjoner. Men hur kommer det sig att karbonater höjs? Jo: hydroxidjonerna i Ca(OH)2 är som ni vet basiska joner dvs så fort dom droppas ner i akvarievattnet så kommer dom vilja ta upp vätejoner. Då kommer dom tex ta upp vätejoner ifrån kolsyran, samt ifrån bikarbonatet, HCO3. Dvs karbonaterna som gör att kalkvatten ger en ökning av KH kommer ifrån vattnets lösta koldioxid/kolsyra:

Det som sker då är alltså:

H2CO3+OH---HCO3+H20....alltså HCO3 ökar

och

HCO3+OH---CO3+H20...alltså CO3 ökar

(Sen vet kan man inte säga att just HCO3 ökar totalt för det beror på slutpH, men däremot kan man säga med säkerhet att summan av HCO3 och 2CO3 ökar).

Sen kommer även dessa tillförda OH joner påverka de andra buffertjonerna också på samma sätt, dvs tex borsyra som det finns i vattnet kommer en del bli till borat osv.

 

Så summan av att tillföra calciumhydroxid blir:

1)Den totala alkaliniteten ökar då samtliga joner som bidrar till alkalinitet (alltså inte bara karbonaterna) gör till viss del över till sin basiska form. 

2) Den separat själva karbonathårdheten (alltså sanna karbonathårdheten, dvs HCO3+2CO3) ökar och svarar för det största bidraget till att den totala alkaliniteten ökar.

 

Ökningen av KH är dessutom i den korrekta relationen 1/1 i förhållande till calciumökningen, så metoden är helt balanserad.

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är rätt lustigt för det stämmer bara initialt. 

Jag började om med salt 2004 och hade då ett 32 liters nano.

Innehållet var några fraggar, keniaträd och skivor + en räka och en eremit.

Cirkulationspump och lindträutströmmare  i en liten skummare.

Avdunstat vatten ersattes av kalkvatten som ovan. Till en början fungerade allt bra men pH steg  och Ca och kH sjönk.

När jag slutade med kalkvatten var pH runt 8,5 och kH nere i 4. KH steg sedan "av sig självt" när pH sjönk. Det var ju inga större kalkförbrukare i karet. 

Så man skall inte glömma att det finns en löslighetskonstant för CaCO3 som beror på magnesiumhalt och i hög grad pH.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, stigigemla sa:

Detta är rätt lustigt för det stämmer bara initialt. 

Jag började om med salt 2004 och hade då ett 32 liters nano.

Innehållet var några fraggar, keniaträd och skivor + en räka och en eremit.

Cirkulationspump och lindträutströmmare  i en liten skummare.

Avdunstat vatten ersattes av kalkvatten som ovan. Till en början fungerade allt bra men pH steg  och Ca och kH sjönk.

När jag slutade med kalkvatten var pH runt 8,5 och kH nere i 4. KH steg sedan "av sig självt" när pH sjönk. Det var ju inga större kalkförbrukare i karet. 

Så man skall inte glömma att det finns en löslighetskonstant för CaCO3 som beror på magnesiumhalt och i hög grad pH.

Det som skedde i ditt kar var väl att det tillförda Ca o KH via kalkvattnet, föll ut som CaCO3. Dvs det stämmer ju att du tillförde Ca o KH mha kalkvatten, men att du gjorde det kanske i lite för hög dos, o därmed drev upp ph värdet så det föll ut mer CaCO3 än vad som kunde hållas kvar i lösning. Kanske hade du för lågt Mg då också?...ditt fall är ett bra exempel på att det är inte så lätt att bara hålla sig till kalkvatten. Jag tyckte ofta på 90 talet när jag körde kalkvatten, att det inte räckte till...man är ju beroende av avdunstningen, så jag fick för låg dos helt enkelt av Ca o KH. Som tur är finns bättre metoder idag:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...